Waarom ‘Always On’ een waardeloos motto is
In onze moderne werkcultuur lijkt het alsof ‘always on’ de norm is geworden. Maar laten we eerlijk zijn, is dit wel echt een gezonde benadering van werk? In haar boek “Never Not Working” duikt Malissa Clark dieper in deze kwestie en onthult ze de verwoestende effecten van deze ‘altijd aan’ mentaliteit op werknemers en bedrijven.
Je kent ‘Always On’ misschien als een van de oude slogans van het telecombedrijf Vodafone Ziggo. Vanuit hun positie gezien is steeds aangehaakt zijn een uitstekend motto. In de praktijk zien we dat de constante druk om altijd beschikbaar te zijn, voor de gewone sterveling minder fijn is. Het kan in een werksituatie leiden tot burn-out, verminderde productiviteit en een slechte geestelijke gezondheid bij medewerkers. De grenzen tussen werk en privé vervagen, waardoor stress toeneemt en de kwaliteit van leven afneemt.
Geen wonder dus, dat in sommige landen er wetgeving is die ervoor zorgt dat je kunt afschakelen. Zo is er sinds vorig jaar in België het recht om onbereikbaar te zijn voor je werkgever – in goed Vlaams het ‘recht op deconnectie’. Frankrijk liep hier al ruim op voor: daar kwam dergelijke wetgeving al in 2017. In Nederland is dit nog geen juridische realiteit, al zijn de zorgen vergelijkbaar.
Wat kun je zelf doen als organisatie om problemen rondom bereikbaarheid en stress aan te pakken? Hier zijn een paar concrete tips die Clark biedt om de ‘altijd aan’ cultuur te doorbreken.
Stel duidelijke grenzen
Implementeer duidelijke beleidsregels rond werkuren en verwachtingen voor communicatie buiten werktijd. Geef medewerkers de ruimte om niet aan het werk te zijn en te ontspannen zonder de constante druk om altijd beschikbaar te zijn. Geen aannames dus (‘dat is toch normaal?’) maar uitspreken wat de verwachtingen zijn en niet zijn.
Is het bij jou al eens misgegaan en ben je herstellende van een burn-out? Dan is er nog meer aandacht nodig voor die grenzen. Hier lees je meer daarover.
Moedig loskoppeling aan
Als organisatie doe je er goed aan om je mensen aan te moedigen om tijdens niet-werkuren los te koppelen van werkgerelateerde communicatie en taken. Creëer een cultuur waarin het oké is om niet altijd bereikbaar te zijn.
Prioritizeer zelfzorg / selfcare
Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid mogen geen papieren tijgers zijn, of hype termen waarmee niets concreets wordt gedaan. Zorg ervoor dat werknemers worden aangemoedigd om voor zichzelf te zorgen. Dit kan variëren van regelmatige pauzes nemen tot het aanmoedigen van activiteiten zoals lichaamsbeweging, mindfulness en tijd doorbrengen met dierbaren.
Training en ondersteuning bieden
Bied training en ondersteuning aan werknemers om hen te helpen hun tijd effectief te beheren en grenzen te stellen tussen werk en privé. Geef hen de tools die ze nodig hebben om de uitdagingen van de ‘altijd aan’ cultuur te navigeren. Denk bijvoorbeeld aan afspraken rondom duidelijke out of office replies, of mensen leren om écht helder ‘nee’ te zeggen.
Door deze concrete stappen te volgen, kunnen organisaties een gezondere werkomgeving creëren die het welzijn en de productiviteit van medewerkers bevordert.
Productiviteit kun je immers niet los zien van welzijn: je mensen uitknijpen als een vaatdoekje geeft korte termijn resultaat, maar is absoluut de foute keuze.
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om nee zeggen en grenzen bewaken in je rol als support professional? Dan is de workshop Nee is ook een antwoord een mooie manier om dit onderwerp beet te pakken als team. Daarin leer je hoe je als support professional op een gezonde en assertieve manier kunt reageren op alle verzoeken en vragen van je interne klanten.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie