• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

New Broom

Door slimmer werken met meer plezier productief

  • Home
  • Coaching
  • Trainingen
    • Met Meer Plezier Productief
    • Effectief en Efficiënt Hybride Werken
    • Grip op Werkdruk, Energie en Stress
    • Baas in Eigen Inbox
    • Nee is ook een antwoord
    • Inspiratiesessie Infodetox
    • Online training Stoppen met Uitstellen
    • Online training Inbox Hero
  • Gratis
    • Valkuilcheckgesprek
    • Zelftest werkstijlen
    • Nieuwsbrief
    • Kom Op Jongens [podcast]
  • Blogs
  • Over New Broom
    • Ik ben Karen Visser
    • Waarom New Broom?
    • Klanten
    • Klantervaringen
    • Waar je me vindt
    • Boeken door Karen Visser
  • Contact

2 juni 2017 by [post_author_posts_link_outside_loop] Reageer

“Heb je mijn mail gelezen?”

Wie kent hem niet: de out of office reply, ofwel de ‘ik ben er even niet’. De meeste mensen gebruiken die vooral als ze met vakantie gaan; zo weten klanten en collega’s waar ze terecht moeten in je afwezigheid. Helemaal goed, maar ook als je wél aan de slag bent kan een out of office reply zijn functie hebben. 

De belangrijkste?

Verwachtingsmanagement.

Iedereen heeft zijn of haar eigen verwachting als ze contact met je opnemen: hoe snel reageer je?

Als een organisatie daarover geen afspraken maakt, kunnen die verschillen pijnlijk zichtbaar worden. Denk aan een collega die, tien minuten nadat hij je mailde, naast je bureau staat.

“Heb je mijn mail gelezen?”

Eh… Nee. Je was met andere dingen bezig.

En al had je hem wel gelezen – wat dan nog? Als je een snel antwoord wilde, was het slimmer geweest om je verhaal door te bellen.

Of alléén maar langs te komen, in plaats van mailen en langskomen.

Wat je ook kunt doen, is altijd een out of office reply aanzetten, waarin je die verwachtingen managet. Twee voorbeelden die ik in de praktijk ben tegengekomen:

“Bedankt voor je bericht!
In het weekend lees ik geen e-mail en door de weeks check ik maar 1 keer per dag mijn e-mail. Het kan dus even duren voordat ik reageer. Daarnaast probeer ik zelf in de praktijk te brengen wat ik anderen adviseer: 1 ding tegelijk (focus) en regelmatig momenten voor rust en ontspanning nemen. 😉

Tot gauw!“

EN:

“Dankjewel voor je e-mail.

Gedurende een normale werkweek, probeer ik mijn e-mail uiterlijk binnen 72 uur te beantwoorden. Voor dringende zaken kun je beter een berichtje sturen via Whatsapp of bellen via onderstaand nummer.

Het bestuur van [organisatie] vervult haar taak op vrijwillige basis, naast ons eigen bedrijf en persoonlijke verantwoordelijkheden, waardoor het soms wat langer kan duren voor ik reageer.”

Prima teksten, toch? Heel duidelijk.

Heb jij een tip voor een out of office reply, of weet je een mooie tekst die je wilt delen?

Reageer dan hieronder of mail naar karen[at]newbroom.nl.

Werk ze!

—

Wil jij ook meer grip krijgen op die volle inbox? Weten welke handige functies voor jou (of voor je team) kunnen zorgen voor meer overzicht en betere communicatie? Kijk dan eens naar een workshop of training Baas in Eigen Inbox.

Ga je graag in je eigen tempo aan de slag? Kies dan voor de online training Inbox Hero.

Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.

—

Categorie: blog, e-mailmanagement, samenwerken

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

Contactgegevens

Schaarweide 1
2811 JM Reeuwijk
0652645283

Volg New Broom op

Colofon

Disclaimer
Privacyverklaring
Algemene voorwaarden (pdf)

© 2025 New Broom | Realisatie Zin In Webdesign