Blog

New Broom Blog Voor wie van alleen het wóórd mediteren al jeuk krijgt
  • Voor wie van alleen het wóórd mediteren al jeuk krijgt

    Mediteren, yoga… Allebei niet ‘my cup of tea’, heb ik de afgelopen jaren geleerd. Ik heb weinig zitvlees en ook mijn hoofd is heel veel bezig. Regelmatig hebben mensen me geadviseerd om toch echt iets aan meditatie of yoga te gaan doen, ter compensatie van al die drukte. Niets voor mij, dacht ik: alleen van het woord mediteren krijg ik al een beetje jeuk!

    Ik acht de kans dan ook klein dat je me in een zen-houding aantreft. (En geitenwollen sokken draag ik regelmatig, maar vooral omdat ik een enorme koukleum ben.)

    Toch zijn er, als je je daarin herkent, verschillende manieren waarop je je rust kunt nemen en je beter kunt gaan focussen.
    Want ook jij en ik hebben wel degelijk afschakeltijd nodig!

    Hieronder vind je tien manieren.

    1. Kies de muzieksoort uit die past bij je stemming.

    Ik werk graag met Classic FM aan; dat brengt me in de ‘flow’. Misschien werk jij liever in stilte, of juist met je favoriete radioprogramma aan – ieder zijn ding. Kies wat voor jou goed werkt op dat moment.

    2. Let op je ademhaling en op wat je lijf voelt.

    Hierover schreef ik al eerder een blogstuk. Deze methode is handig voor wie zich een beetje gejaagd voelt en ‘wil herpakken’: waar zijn we nou helemaal mee bezig?

    3. Ruim je werkplek op.

    Dat kan op grote en kleine schaal, afhankelijk van de tijd die je beschikbaar hebt. Heel veel van mijn klanten zijn visueel ingesteld en vinden het niet prettig om op een rommelige werkplek aan de slag te gaan. Al maak je één stapel ‘vandaag’ en schuif je de rest – tijdelijk! – uit het zicht… dat kan al helpen.

    4. Zoek de humor.

    Lachen verlaagt je bloeddruk en verhoogt de productie van endorfine, om maar twee positieve effecten te noemen. Zeker een goede manier om jezelf weer even op te laden!

    5. Ga terug naar de basis: je doelen.

    Waarom heb je deze carrière ook al weer gekozen? Of: wat is je ambitie om met dit bedrijf te bereiken? Als je maar doorjakkert zonder te weten wat je precies wil bereiken, is de kans groot dat je je bezighoudt met onbelangrijke dingen. Met kiezels, of zand, of water. (Wat ik met die woorden bedoel, lees je in dit blogstuk.)

    6. Noteer je zorgen.

    Wat rommelt er in je achterhoofd waardoor je afgeleid blijft van waar je mee bezig bent? ‘Lekkende HR-ketel’, ‘niet-betaalde factuur’, ‘vervelend gesprek met je collega’…. het kan van alles zijn. Noteer ze op een vel papier. Vouw het op. Parkeer het letterlijk en figuurlijk en spreek met jezelf af wanneer je er dan naar gaat kijken; bijvoorbeeld ‘vanmiddag om twee uur’ of  ‘als collega X er morgen weer is’.

    7. Ga iets doen waar jij van geniet.

    In bad gaan, hardlopen, een boek lezen bij de haard, stoeien met je kinderen, nóg een stukje banketstaaf-want-die-moet-toch-op… Doe iets dat je blij maakt. Wat het ook is, hoe klein het ook is.

    8. Stop iets dat je enorm veel energie kost.

    Vind je dat je moet gaan sporten (de kerstkilo’s komen eraan!) maar hik je er elke week enorm tegenaan? Of steek je veel energie in het helpen van een collega die dat niet echt lijkt te waarderen? Stop ermee. Laat het los. Doe wat jou vooruit helpt, niet iets dat niet hoeft en wat je piekeren of zorgen oplevert.

    9. Blijf de zaken in perspectief zien.

    Heb je een fout gemaakt richting een klant of collega, of baal je van hoe je overkwam tijdens de laatste vergadering? Blijf de zaken in perspectief zien. Hoe belangrijk is dit over een jaar?

    10. Bezuinig niet op je nachtrust.

    Er zijn heel veel dingen belangrijk in je leven: je gezin en/of familie, je gezondheid, vrienden, werk… Een goede nachtrust helpt je om overal voldoende aandacht aan te schenken. (Vind je dit lastig? Hier lees je 2o tips voor een goede nachtrust!)

    Werk ze!

    (P.S. Voor wie yoga en meditatie wél prima werkt: hartstikke goed natuurlijk! Vooral blijven doen. Mijn visie daarop is helemaal persoonlijk; iedereen heeft andere manieren om zich lekker in zijn vel te voelen.)


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!