Blog

New Broom Blog Gewoontes verankeren: je stok achter de deur
  • Gewoontes verankeren: je stok achter de deur

    gewoonteGewoontes en hoe die ontstaan hebben mijn bijzondere aandacht. Het boek ‘Macht der gewoonte’ van Charles Duhigg heb ik dan ook verslonden: waarom lukt het sommige mensen wel om gewoontes te veranderen (en vol te houden!) en lopen anderen na een dag al vast? Wat glashelder is, is dat herhaling belangrijk is, om nieuwe patronen te laten inslijten.

    Want dat patronen zich vastleggen in je hersenen, dat weten we allemaal. Je doet dingen op de automatische piloot en maakt koppelingen tussen situaties en plekken enerzijds, en handelingen anderzijds. Merkt je brein dat je tv kijkt, dan kán dat de ‘lekker snacken-knop’ activeren. Hopelijk niet… Maar zo werkt het wel.

    Emoties spelen ook een grote rol. Ervaring in combinatie met emotie, dat doet een patroon ontstaan. Als je op je knie valt als kind, en je moeder troost je met een knuffel én een lolly, dan ga je snoep associëren met troost.

    In je werk gaat dat net zo. Als je e-mails afvinkt, geeft dat elke keer een mini-endorfinestoot. Yes! Af! Weer iets van mijn lijstje. Dat je je omdraait er vervolgens 26 nieuwe binnenrollen, dáár heb je helaas geen invloed op.

    Herhaling kost tijd. En inspanning. Voor sommige van mijn klanten fungeer ik als stok achter de spreekwoordelijke deur, om die nieuwe gewoontes er in te krijgen. Bijvoorbeeld door ze een week lang elke ochtend via WhatsApp aan een voornemen te herinneren. Of door hen op een bepaalde dag te bellen of appen, met een vraag over iets dat ze toch écht op die dag af wilden krijgen.

    Een stok achter de deur, dat helpt. Via mijn collega Marjolijn Ankum kwam ik op het spoor van een mooie app, ‘Good Habit Maker’. Die kun je zelf instellen met de gewoonte die je wilt gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld: elke dag klaarleggen wat ik morgenochtend als eerste nodig heb. Of: niet voortdurend mijn e-mail checken of er iets nieuws binnen is gekomen.

    De app herinnert je met een berichtje vijf keer per dag aan dat voornemen. Een mooie manier om iets scherp te houden en in je manier van werken te integreren. Daarom wilde ik je deze tip niet onthouden!


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!