• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

New Broom

Door slimmer werken met meer plezier productief

  • Home
  • Coaching
  • Trainingen
    • Met Meer Plezier Productief
    • Effectief en Efficiënt Hybride Werken
    • Grip op Werkdruk, Energie en Stress
    • Baas in Eigen Inbox
    • Inspiratiesessie Infodetox
    • Online training Stoppen met Uitstellen
  • Gratis
    • Valkuilcheckgesprek
    • Zelftest Werkstijlen
    • Kom Op Jongens [podcast]
  • Blogs
  • Over New Broom
    • Ik ben Karen Visser
    • Waarom New Broom?
    • Klanten
    • Klantervaringen
    • Waar je me vindt
    • Boeken door Karen Visser
  • Contact

13 januari 2016 by [post_author_posts_link_outside_loop] Reageer

Werkdruk primair onderwijs onveranderd hoog

De nieuwe CAO voor het primair onderwijs heeft in de eerste maanden na invoering (nog) niet gezorgd voor het verlagen van het gevoel van werkdruk bij leerkrachten, zo blijkt uit onderzoek van New Broom en Montas Onderwijs. Ruim driekwart van de ondervraagde leerkrachten ervaart dit jaar net zoveel of zelfs meer werkdruk dan vorig jaar.

86% van de leerkrachten ziet overwerk sowieso als blijvende realiteit in het onderwijs, ongeacht welke CAO er wordt vastgesteld. Dit wordt met name aan de veelheid van neventaken en administratie geweten. Eenzelfde percentage meent dat er in het onderwijs structureel meer uren nodig zijn dan de beschikbare 1659 per jaar.

Betuttelend
Opvallend zijn verder de verschillende meningen over de vrijheid en regelmogelijkheden die de nieuwe CAO leerkrachten biedt. Ruim 48% van de leerkrachten ervaart een achteruitgang; 21% ervaart dit juist niet en de overige 31% is hierin neutraal. “Ik heb nu geen keuze meer wanneer ik in mijn vakantie terugkom om werk en lokaal voor te bereiden op het nieuwe schooljaar, maar heb vaste dagen; dat vind ik betuttelend”, zo licht een respondent toe.

Schooldirecties hebben veel werk gemaakt van de voorlichting over inhoud en de gevolgen van de nieuwe CAO; bijna 85% van de leerkrachten zegt duidelijk voorgelicht te zijn door directie of vakbond, al vinden ze de vertaling naar de praktijk wel haperen. Zoals een leerkracht aangeeft: “Het zou mooi zijn als de ontwikkelaars van de CAO eens kwamen uitleggen en ervaren hoe een 40-urige werkweek eruit ziet.”

Ook schooldirecties hadden moeite met het uitwerken van de CAO in nieuwe afspraken. “Werkdruk is niet te regelen in verschuiven van uren”, stelt een van de directieleden. “Werkdruk is met elkaar in gesprek blijven over wat er toe doet, prioriteiten stellen en weten waar je naar toe werkt.”

Wat zijn jouw ervaringen met werkdruk in het onderwijs? Deel ze hieronder of mail ze privé naar karen@newbroom.nl. Bedankt!

Categorie: blog, werkdruk en stress Tags: onderwijs

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

Contactgegevens

Schaarweide 1
2811 JM Reeuwijk
0652645283

Volg New Broom op

Colofon

Disclaimer
Privacyverklaring
Algemene voorwaarden (pdf)

© 2023 New Broom | Realisatie Zin In Webdesign