Blog

New Broom Blog Professioneel aantekeningen maken
  • Professioneel aantekeningen maken

    Professioneel aantekeningen maken is een onmisbare vaardigheid om overzicht te houden in je werk. In dit blog geef ik, op speciaal verzoek van een klant, mijn advies over hoe je professioneel aantekeningen maken slim aanpakt.

    Wie kent het niet? Tekst opgeschreven, dingen erbij gekriebeld, twee pijltjes en een cirkeltje… En je weet drie dagen later totaal niet meer wat daar nou stond. Wat bedoelde je ook al weer? Of had je dat nu al wel gedaan, of niet…? De moeite om eens naar je eigen stijl te kijken en je voordeel te doen met onderstaande tips.

    Digitaal of niet digitaal, that’s the question

    Je verwacht misschien hier een fervent pleidooi voor aantekeningen op een tablet. Of helemaal geen aantekeningen meer (‘dat is zó 2013!’). Nee hoor: mijn visie is dat iedereen zijn eigen manier van werken heeft en dat zowel de digitale als papieren versie goed kan werken, mits je het optimaal inzet.

    Een hybride vorm is trouwens ook mogelijk: door een tablet te gebruiken met notitiesoftware, zodat je kunt schrijven met een pen in plaats van met een toetsenbord. Een goede app daarvoor is Penultimate van Evernote; daarmee kun je aantekeningen meteen goed rubriceren.

    In dit blog ga ik vooral in op de papieren versie. Dit omdat de meerderheid van mensen nog op die manier aantekeningen maakt en veel daarvan ook in digitale vorm bruikbaar is.

    Maak je geen illusies

    Denk niet: dat onthou ik allemaal wel. Je hoofd is gemaakt om te denken, niet om te onthouden.  Noteer bij een overleg of telefoongesprek in elk geval in steekwoorden wat er is besproken en investeer tien minuten na afloop daarvan in het checken van de correctheid van je aantekeningen. Dan zit het nog vers in je geheugen en loop je geen kans dat je niet meer wijs komt uit je krabbels, of zelfs dingen vergeet.

    Spreek je moerstaal

    Probeer niet klakkeloos op te schrijven wat je hoort, maar er ook je eigen draai aan te geven. Anders gebruik je andermans jargon en beelden, terwijl jij er verder mee zult moeten. Een klassiek voorbeeld is de aantekeningen tijdens een opleiding, training of workshop: na-papegaaien is niet genoeg. Schrijf er ook bij wat je inviel op dat moment of hoe jij deze informatie zou gebruiken; desnoods in een gedachtenwolkje ernaast. Jouw taal is het belangrijkste!

    Schrijf zoals je denkt. Als je al luisterend een verband ziet, trek dan een streep van term 1 naar term 2, of noteer een steekwoord naast je aantekening dat voor jouzelf veelzeggend genoeg is om later mee verder te gaan.

    Bedenk je eigen filter

    Zeker wanneer je veel aantekeningen maakt, is het van belang om makkelijk terug te kunnen zien wat het is. Welke daarvan zijn puur informatie (later te gebruiken als naslag, of gewoon om je gedachten te ordenen) en welke daarvan betreffen een actie? En als het een actie is, welke soort actie dan?

    Bedenk voor elke soort een eigen markering – bijvoorbeeld bij elke actie een grote A met een cirkel eromheen, of een sterretje in de kantlijn – en breng die tijdens het schrijven meteen aan. Zorg dat de markering duidelijk zichtbaar is. Groot voordeel: je kunt snel je aantekeningen scannen en je ziet meteen waar je mee aan de slag moet. Ook kun je zo aan het einde van een gesprek kort samenvatten wat jij gaat doen en wat je van een ander verwacht.

    Voorbeelden van filters waarvoor je een eigen markering kunt bedenken zijn niet alleen acties, maar ook markeringen voor ‘bespreken met collega X’; ‘doorgeven aan afdeling Y’; ‘later eens Googlen wat dat nou is’ of ‘verwerken in systeem ABC’.

    Groepeer, groepeer, groepeer

    Welke vorm je ook kiest, bewaar je aantekeningen op één plaats, om verwarring en fouten te voorkomen. Begin niet voortdurend aan een ander schrift, een ander blok… Ik heb wel eens werkplekbezoeken na een training waar een klant en ik samen veertien (!) al dan niet deels beschreven schrijfblokken uit stapels, bakjes en laatjes vissen.

    Houd ook geen verschillende maten aan. Uitzonderingen zou ik maken voor mensen die twee functies combineren. Ben je politieagent met soms een bureautaak en soms een buitenfunctie, dan snap ik dat je buiten niet met een A4-schrijfblok rond kun lopen. (Ga andersom binnen ook niet zitten friemelen op een miniblokje!)

    Begin met aantekeningen niet halverwege een pagina, tenzij je van te voren weet dat het een korte notitie is. Anders gaan de verschillende onderwerpen mengen, ben je klaar met A maar niet met B en moet je terugbladeren.

    Houd je van een notitieschrift met harde kaft, weet dan dat bladeren sowieso nodig blijft. Er zijn mensen die dat heerlijk vinden, omdat de chronologie in aantekeningen ook meerwaarde heeft voor hen. Vind je dat niet en wil je liever dingen groeperen, zorg dan voor een notitieschrift met verplaatsbare tabbladen, of een losbladig systeem waarbij je aantekeningen kunt bewaren bij andere projectinformatie (bijvoorbeeld in een map).

    Houd de actualiteit in de gaten

    Als je aan de slag gaat met je aantekeningen, komt er – als het goed is – schot in de zaak. Je rondt dingen af, hebt iets gedaan of besloten. Zorg dat je aantekeningen die actualiteit ook reflecteren, anders blijf je eindeloos kijken naar wat er staat en je afvragen wat nu nog open staat.

    Gedaan? Streep erdoor, krul erdoor… Weg. Heb je een hele pagina met acties onder elkaar die allemaal gedaan zijn, zet dan door de hele pagina een kruis.

    Acties en aantekeningen die als eenzame eenlingen op een pagina achterblijven? Schrijf ze over op een nieuwe, of als dat niet praktisch is, markeer dan de pagina op een of andere manier (hoekjes omvouwen, post it laten uitsteken, label bevestigen).

    Schrijf je regelmatig dezelfde aantekeningen over? Dan kan er iets anders aan de hand zijn: je bent niet concreet genoeg (en gaat daarom niet aan de slag met de informatie), of je hebt last van uitstelgedrag. Daarover heb ik in andere blogstukken geschreven.

    Denk ook eens in beelden

    Het boek ‘Op de achterkant van een servet’ van Dan Roam onderschrijft de aloude stelling dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Soms kan een aantekening in beeld veel sprekender zijn en iets duidelijker weergeven dan een lange lap tekst.

    Wil je daar meer over weten, overweeg dan eens om je vaardigheid in het mindmappen aan te scherpen. Dat kan op de klassieke manier met pen en papier, maar ook op digitale wijze met bijvoorbeeld Mindmeister als software.

    Werk ze!


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!