• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

New Broom

Door slimmer werken met meer plezier productief

  • Home
  • Coaching
  • Trainingen
    • Met Meer Plezier Productief
    • Effectief en Efficiënt Hybride Werken
    • Grip op Werkdruk, Energie en Stress
    • Baas in Eigen Inbox
    • Inspiratiesessie Infodetox
    • Online training Stoppen met Uitstellen
  • Gratis
    • Valkuilcheckgesprek
    • Zelftest Werkstijlen
    • Kom Op Jongens [podcast]
  • Blogs
  • Over New Broom
    • Ik ben Karen Visser
    • Waarom New Broom?
    • Klanten
    • Klantervaringen
    • Waar je me vindt
    • Boeken door Karen Visser
  • Contact

2 december 2011 by [post_author_posts_link_outside_loop] Reageer

Informatie delen is macht

‘Kennis is macht’, zegt het spreekwoord. Collega’s genoeg die dat letterlijk nemen en bovenop hun kennis blijven zitten – zodat je sommige stappen in je werk of in je projecten niet zonder hen kan doen. Hoe zorg je dat informatie goed gedeeld wordt? En dat je samen slimmer werkt, in plaats van ieder voor zich?

Samen slimmer werken begint met openheid. Wat doe jij? Waarvoor ben je verantwoordelijk en hoe pak je dat aan? Zorg dat je collega’s weten waar je mee bezig bent en wat je vorderingen zijn.

Naast openheid is ook de wens om een ander te helpen belangrijk. Als je ziet dat iemand worstelt met een inhoudelijke kwestie waarover jij meer weet, bied je hulp aan. Maar ook als je zelf iets ontdekt waar meerdere mensen geholpen mee zouden kunnen zijn, is het nuttig om die kennis proactief te delen. Een interessante website; een artikel uit vakliteratuur; een handige functie van die nieuwe applicatie… Allemaal waardevolle kennis.

Vakkennis moet überhaupt niet tussen oren blijven zitten. Het is doodzonde als een (deel van een) bedrijf in elkaar zakt wanneer een waardevolle medewerker weggaat. Daarom is het van belang om regelmatig ‘hoofden leeg te trekken’: organiseer bijvoorbeeld twee keer per jaar een middag met verschillende sessies om kennis te delen. Wijs steeds andere mensen aan die onderwerpen voorbereiden. Workshops, lunchsessies, hoe je ze ook noemt: ze brengen kennis in beweging.

Natuurlijk hangt de uiteindelijke opzet ook af van je situatie. In organisaties boven de 150 personen is het actief delen van kennis steeds moeilijker, ook omdat men elkaar niet meer bij naam of zelfs maar van gezicht kent. Het is geen toeval dat managementgoeroe Eckart Wintzen zijn bedrijf BSO bleef opdelen in nieuwe ‘cellen’ als een bedrijfsonderdeel groeide; elke cel kende maximaal 50, 60 of 70 personen.

Blijf zoeken naar een manier die past bij jouw organisatie. Van hypertechnologische online oplossing tot ouderwetse praatlunch: de manier maakt niet uit, als het effect maar hetzelfde is.

Categorie: blog, informatie filteren, samenwerken Tags: kennisdeling

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

Contactgegevens

Schaarweide 1
2811 JM Reeuwijk
0652645283

Volg New Broom op

Colofon

Disclaimer
Privacyverklaring
Algemene voorwaarden (pdf)

© 2023 New Broom | Realisatie Zin In Webdesign