Blog

New Broom Blog De zin en onzin van digitale detox
  • De zin en onzin van digitale detox

    digitale detoxJe leest het steeds vaker: we moeten allemaal eens aan de digitale detox.

    ‘Offline is het nieuwe luxe’, lees je dan.

    Ergens is dat zeker waar; internet is zo gewoon geworden als water uit de kraan. Want ik ga er gemakshalve vanuit dat je je telefoon niet alleen gebruikt om te bellen, maar (vooral) ook om op het wereldwijde web te surfen. Apps gebruiken. Nieuws lezen. Social media doorscrollen, over alles van Donald Trump tot de Pietendiscussie.

    Waar ben je nog écht offline, even gesteld dat je je smartphone bij je hebt en dat hij werkt?

    Dat gebeurt niet zo vaak. Hoe erg is dat nu helemaal? Want ‘detox’ betekent letterlijk ontgiften en dat zou betekenen dat een digitaal lijntje naar het internet eigenlijk een soort vergif is. Bij sommige politieke berichten zou je dat meteen kunnen beamen, maar kattenfilmpjes, vergif…? Sommige zijn juist balsem voor de overwerkte ziel.

    Tegenwoordig heet dat ‘nomofobie’, niet te verwarren met ‘fomo’ (Fear Of Missing Out, angst om iets te missen), want die is niet gekoppeld aan een toestel.

    De NoMo in Nomofobie staat gewoon voor ‘no mobile’, geen mobieltje.

    Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste nadelen die mensen zonder smartphone ervaren, zijn:
    1. Niet kunnen communiceren
    2. Een gevoel van ‘niet verbonden zijn’
    3. Geen toegang hebben tot informatie als je die nodig hebt
    4. Iets opgeven dat je gemak oplevert

    Een verhaal uit mijn eigen praktijk:

    Deze week vergat ik mijn twee telefoons én zijn iPad thuis, toen ik met mijn jongste naar een ziekenhuisafspraak moest. (Ja: twee telefoons. Ik heb er eentje privé en eentje voor New Broom. Nooit gedoe met rekeningen declareren én mijn kinderen weten welke telefoon ze wel en niet mogen opnemen als ik even niet in de buurt ben.)

    Toen merkte ik weer hoezeer ik gewend ben aan het gemak van een smartphone. Wat kon ik allemaal niet?

    • Een foto maken van de röntgenfoto op het scherm van de chirurg, toen we die bespraken.
    • Mijn man bellen over hoe de afspraak was gegaan.
    • Toen het uit ging lopen: mijn belafspraak van half tien verzetten naar de middag. Want ja, haar nummer had ik in mijn telefoon gezet die ochtend… Ik had geen internet, dus kon niet op LinkedIn haar gegevens opzoeken.
    • De oppas bellen om te zeggen dat ze hem niet om twaalf uur van school hoefde te halen (want het liep uit, we waren uiteindelijk pas om 13 uur thuis).
    • En natuurlijk… Tijdens het eindeloze wachten even op Facebook en LinkedIn mezelf vermaken.

    Via de vaste telefoon in het ziekenhuis heb ik de enige drie nummers die ik uit mijn hoofd kende (mijn man, mijn vader en de oppas) gebeld en zo alles geregeld. Zo ook het nummer van mijn virtual assistant achterhaald, om de belafspraak te laten verzetten. Pfff…

    Ik kan je verzekeren dat ik deze digitale ontgifting niet als plezierig heb ervaren, die ochtend! Vooral erg onhandig en stressvol.

    In het algemeen geldt dat het verbonden zijn met internet niet slecht is.

    Net als met alle dingen is het pas slecht, wanneer het je belemmert als je het niet hebt, of je weerhoudt van het doen van andere nuttige zaken – zoals slapen.

    Wanneer is digitale detox nu wel verstandig?

    1. Als je merkt dat je onrustig wordt wanneer je geen smartphone of tablet in de buurt hebt, zelfs als je geen concrete taak hebt die daarmee samenhangt – dan kan het zijn dat je een vorm van verslaving hebt. Wil je het precies weten? Dan kun je deze (Engelstalige) test doen.
    2. Als je merkt dat de prikkels en meldingen die je krijgt van een smartphone of tablet, je voortdurend afleiden van taken die je wilt gaan doen. Er zijn al voldoende apps die je tegen jezelf in bescherming nemen: 10 online focus apps vind je hier. Hoe dan ook is het altijd slim om meldingen van e-mail selectief te gebruiken en bij voorkeur uit te zetten. Hoe je dat voor Gmail doet, lees je hier. Outlookgebruikers kunnen verder lezen hoe dat werkt voor Outlook 2007 en voor Outlook 2010.

    Heb je vragen over digitaal detoxen, of over hoe je slim met je smartphone omgaat? Dat laatste besprak ik al in dit blog, maar stuur me gerust een mail (karen@newbroom.nl). Ik antwoord altijd.

    Werk ze!

     


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil je ook je valkuilen in je werk scherp in beeld hebben?

Download mijn Zelftest Werkstijlen en krijg als bonus maximaal 2x per maand een aantal extra tips
en adviezen over slimmer werken.

Schrijf je in voor de Zelftest!