Nieuwe gewoonte? Begin met de kleinst denkbare stap!
Wat ik doe is mensen aanzetten tot verandering. Verandering van hun werkgewoontes. En dat is nét zo lastig als het veranderen van je eetgewoontes: Een kluif dus. Als je dat makkelijk zelf kon, hadden Weight Watchers en Sonja Bakker niet zo’n bloeiende business hebben kunnen opbouwen. Wat is er belangrijk als je kijkt naar het veranderen van je gewoontes?
1. Begin klein. Zo klein mogelijk. ‘Te klein’ bestaat niet.
Wat wil je veranderen? Wat ik van veel klanten hoor: “Ik wil baas worden in mijn eigen mailbox.” Dat is een prima ambitie, maar niet iets dat je ‘even’ voor elkaar krijgt. Begin daarom klein, bijvoorbeeld door het uitzetten van de meldingen die aangeven dat je nieuwe mail hebt. Een kleine actie, maar eentje die grote gevolgen kan hebben. (Weten hoe het moet? Dat lees je hier.)
2. Kijk naar de triggers, en maak een nieuwe koppeling.
Kijk goed naar waar je ‘ongewenste’ gedrag vandaan komt. Als je vindt dat je teveel tijd op social media doorbrengt – doelloos in de rondte klikkend – probeer er dan achter te komen wanneer je dat gedrag laat zien. Meteen na de lunch, omdat je een after lunchdip voelt? Op momenten dat je een vervelende of grote taak probeert uit te stellen?
Zoek wat de trigger is in dit geval, en maak een nieuwe koppeling. Net als je bij ‘zin in snoep’ bijvoorbeeld je tandenborstel en tandpasta kunt leren grijpen – leg ze wel op de plek waar normaal iets lekkers ligt… – kun je ook hier een nieuwe koppeling maken. Merk je dat je ‘even’ Twitter wilt openen? Pak de eierwekker er meteen bij. (Leg die dus standaard naast je computer!)
Zet hem op 20 minuten, of op welke tijdslimiet je jezelf ook wilt geven. Klik er een eind op los en stop wanneer hij af gaat.
3. Maak je voornemen kenbaar.
Als je vriendin weet dat je aan de lijn doet, krijg je op zijn minst een opgetrokken wenkbrauw als je die gezinszak chips opentrekt. Zo werkt het ook met werkgewoontes: als je streven is voortaan op tijd bij het afdelingsoverleg aanwezig te zijn, helpt het wanneer iemand je daar scherp op houdt.
Maak jezelf dus ‘accountable’ zoals dat heet: roep wat je wilt gaan doen, zodat anderen je kunnen helpen nieuw gedrag vol te houden.
4. Beloon jezelf.
Doe je het goed? Top! Toen je 2 was en zindelijk leerde worden, kreeg je vast stickers of een andere kleine beloning. Een week lang elke dag een sticker? Goed voor een klein kadootje.
Dat principe geldt ook voor volwassenen en kun je dus ook op jezelf toepassen.
Heb je je nieuwe gewoonte gestimuleerd (of de oude succesvol tegengehouden)? Super! Dan mag je iets doen wat je leuk vindt. Een kwartier op Candy Crush bijvoorbeeld. Of buiten je kopje koffie drinken, lekker in de zon, in plaats van doorwerken.
Ben je minder autonoom in je beloningen, omdat je op een drukke afdeling zit waar niet veel mogelijk is?
Kijk dan naar wat er wél ter plekke kan (met koptelefoontje op naar je favoriete nummer luisteren?) of stel je beloning uit tot je lunchpauze. Wacht er niet te lang mee – hoe groter het gat tussen je prestatie en je beloning, hoe minder het effect.
5. Geef jezelf tijd.
Men verschilt van mening over hoe lang het duurt om een nieuwe gewoonte te laten inslijten.
21 dagen? 8 weken? Wie zal het zeggen.
Waarover wél consensus is, is dat gewoontes niet van de ene op de andere dag ontstaan. Het olifantenpaadje dat er al was, is makkelijk weer opnieuw geactiveerd. Werk dus langere tijd aan je nieuwe gewoonte en geef niet te snel op.
Wil je meer weten over gewoontes? ‘Macht der gewoonte‘ van Charles Duhigg is een boeiend, heel toegankelijk boek – een echte aanrader.
Werk ze!
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Dit blogstuk bevat affiliate links. Lees hier meer over in mijn disclaimer.
Geef een reactie