HNW betekent niet HVB: Heel Vroeg Beginnen
Want anders ‘zijn alle (GOEDE) plekken vergeven!’. Even er vanuit gaand dat de Facilities-afdeling de ratio medewerkers versus werkplekken goed heeft ingecalculeerd, kan ik volmondig zeggen: niet nodig. Mits in de organisatie maar bepaalde regels worden afgesproken over het gebruik van flexplekken.
Die regels hoeven niet ongeschreven te blijven. Juist niet: als je ze opschrijft en actief deelt, maakt het veel dingen duidelijk en weten mensen waar ze elkaar op aan kunnen spreken.
Regel 1: we zijn geen Duitsers met badhanddoeken
Het is een hardnekkige mythe dat juist Duitsers hun handdoek uitspreiden op ligbedden-op-gewilde-plekjes. Je zal de Nederlanders, Engelsen of Zweden de kost moeten geven die in een vakantieoord voor dag en dauw naar buiten sluipen om de meest begeerlijke ligbedden te claimen. Alle handdoeken op een stokje…
We doen niet aan claimen van plekken. Iedereen die twee uur of langer van zijn plek is, moet zorgen dat hij of zij hem schoon en leeg achterlaat. Doe je dat niet? Dan moet je niet gek opkijken dat je je spullen kunt ophalen bij de servicebalie of het secretariaat.
Regel 2: afkomst bepaalt niet waar je terechtkomt
Ik ken een organisatie die met kleuren had aangegeven welke afdelingen op welke verdiepingen en verdiepingsdelen te vinden waren. Niet bedoeld als afscheiding, maar helaas ging het wel zo werken: medewerkers van een afdeling A (groene muurstrepen) werden weggekeken – en gestuurd! – bij afdeling B (oranje muurstrepen). ‘Rot op naar je eigen vlek!’, was het credo. De oplossing: allemaal dezelfde kleur muur, en slechts een soort totempaal in de betreffende kleur plaatsen.
Vage grenzen zijn beter dan strikte lijnen, als het gaat om territoria. Zo kun je nog steeds je collega’s vinden, maar wordt het meer een richtsnoer dan een keiharde grens.
Regel 3: denk in hemelsnaam na over waar je mee bezig bent
Vroeger was je bureau je koninkrijk. Je werkplek weerspiegelde hoe jij in het leven stond: slordig, netjes, dynamisch, opgeruimd, humoristisch… Net als over je boekenkast kon je zeggen ‘Toon mij uw werkplek, en ik vertel u wie u bent.’ Dat is in een HNW-organisatie verleden tijd. Hoogstens kun je iets zeggen over iemands lengte, door te kijken naar hoe het bureau is afgesteld. Maar verder zijn persoonlijke kenmerken niet meer te zien.
Want je doet niet meer alles aan je bureau, maar op de plek waar het thuishoort. Denk dus na waar je mee bezig bent: ga je overleggen? Een aantal telefoontjes plegen? Een stuk uitwerken? Je mail afhandelen? Het verhuizen tussen plekken maakt het nog belangrijker dat je je taken en acties groepeert. Het soort-bij-soort plaatsen van taken maakt dat je efficiënter bezig bent. Liever een half uur mail afhandelen, dan springen van mail naar telefoon naar mondeling overleg.
Werk ze!
—
Heb jij – of heeft jouw team – dat thuiswerken en hybride werken nog niet helemaal lekker in de vingers? Overweeg dan eens een workshop of training Effectief en Efficiënt Hybride Werken.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie