Opgestaan is plaats vergaan
Sommige mensen die werken volgens HNW-principes moeten enorm wennen aan het wisselen van werkplek. Ze voelen zich zoals in het spelletje stoelendans: opgestaan is plaats vergaan. En vechten (soms letterlijk…) om de beste flexplek. Of denken dat ze niet later dan half acht op kantoor moeten zijn, omdat ze anders een rotplek hebben. Is dat bij jou ook het geval? Twee belangrijke punten nader bekeken.
- Zorg dat je weet wat de afspraken zijn.
Als HNW in jouw organisatie grondig is voorbereid, dan is er ook over dit soort zaken nagedacht en zijn er afspraken gemaakt over werkplekgebruik. In het geval van een grote verzekeraar is er bijvoorbeeld afgesproken dat je je werkplek leeg (en schoon!) achterlaat, als je meer dan twee uur van je plek bent. Om te zorgen dat daarover geen misverstand ontstaat, liet men een ludiek item maken: een iets gewijzigde parkeerschijf. Waarmee je precies laat zien wat je vertrektijd was.
Maak ook onderscheid tussen echte afspraken, en afspraken die in de loop der tijd ‘ongeschreven wet’ zijn geworden. Niet dat die niet goed zijn – cultuur ontstaat nu eenmaal organisch – maar het kan zijn dat wat jij denkt dat zo hoort, op een andere afdeling helemaal niet de normale gang van zaken is. Zo weet je wie je waarop kunt aanspreken.
- Verwar echt ongemak niet met onwennigheid.
Als er veel te weinig overlegplekken zijn voor de vergaderfrequentie of het aantal medewerkers van je organisatie, dan kan dat een kwestie van bijstellen zijn: meer overlegplekken creëren of andere locaties zoeken voor overleg. Vooraf is het effect van HNW nu eenmaal niet exact te meten noch te voorspellen.
Wat onwennigheid kan zijn, is het meenemen van je spullen. Sommige mensen zijn honkvaster dan anderen, en hebben de behoefte om hun documenten en persoonlijke spullen uit te spreiden op een werkplek: hun territorium te markeren, als je het in die termen wilt bezien. Niets mis mee, zolang ze ook echt werk doen dat bij die werkplek past (concentratiewerk, overleg, telefoneren of iets anders).
Merk je dat ze alles door elkaar heen doen en gedurende de dag niet wisselen, tenzij ze daartoe worden gedwongen? In dat geval is er wellicht sprake van onwennigheid; niet iedereen heeft een duidelijk overzicht over zijn of haar taken en werkzaamheden. Laat staan dat ze ze kunnen groeperen (een uur lang telefoontjes afhandelen, twee uur lang mails lezen en beantwoorden en dan een uur in overleg). Terwijl dat wel zo efficiënt zou zijn.
Vaak zijn er mogelijkheden om via HR of de projectgroep die HNW heeft geïntroduceerd te zorgen dat medewerkers met ‘wenissues’ hierin kunnen worden bijgespijkerd. Vind je dat – nu nog – iets te ver gaan of zie je niet meteen een ingang, kaart het onderwerp dan aan in je werkoverleg of bespreek het met je leidinggevende. Het is belangrijk dat medewerkers ten volle profiteren van het concept en daarvoor moeten ze het concept wel goed onder de knie hebben.
Werk ze!
—
Heb jij – of heeft jouw team – dat thuiswerken en hybride werken nog niet helemaal lekker in de vingers? Overweeg dan eens een workshop of training Effectief en Efficiënt Hybride Werken.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie