Slimmer online werken
‘Slimmer online werken in 60 minuten’ is de titel van een vrij kort, heel praktisch boekje van Stephan ten Kate. Erg leuk; het inspireerde me tot dit blogstuk, over wat mijn online favorieten zijn.
Voor notities gebruik ik Evernote. Een digitaal kladblok dat me ook de notities laat sorteren, door ze te voorzien van een label. Erg handig! Ik gebruik het voor losse invallen, kattenbelletjes en ideeën die ik nog wil uitwerken.
Ik gebruik If This, Then That (IFTTT) om koppelingen te maken tussen sociale media. Als ik een bericht stuur via Twitter met daarin een link naar een website (een nieuwsbericht, onderzoek of andere informatie) dan zorgt IFTTT dat er een kopie van dat bericht naar Evernote gaat. Zo kan ik makkelijk dergelijke websites terugvinden.
Op mijn iPhone en iPad mini gebruik ik Flipboard als online tijdschrift. Ik heb aangegeven wat mijn belangstelling is (bijvoorbeeld algemeen nieuws, berichten over marketing & social media en het tijdschrift Harvard Business Review) en als ik Flipboard open, schotelt de app mij ‘hapklare brokken’ voor: korte artikelen of verwijzingen naar artikelen die ik kan lezen als het mij uitkomt. Heel handig! Ik heb ook geprobeerd mijn Twitter-account en Facebook-account eraan te koppelen, maar ik vind het toch wat overzichtelijker om dat apart te doen. Gelukkig bleek Stephan ten Kate dit zelf ook zo te doen, vertelde hij me op Twitter. 🙂
Dropbox is voor mij heel handig om in samen te werken met klanten of samenwerkingspartners. Ik kan zelf bepalen welke mappen in met wie deel en kan hierin de laatste versie van een bepaald bestand neerzetten, zodat iemand anders hem makkelijk kan downloaden. Superhandig!
Voor het omgaan met Twitter gebruik ik Tweetdeck, een programma waarmee ik de Twitter-tsunami kan indelen. Ik heb verschillende kolommen voor bepaalde zoekwoorden, en aparte kolommen voor privéberichten of voor samenwerkingspartners. Met 1.380 accounts die ik volg (en net over de 1.500 volgers) geen overbodige luxe! Ook kan ik via Tweetdeck berichten van te voren inplannen, zodat ze op een bepaalde dag en tijd de wereld in gaan. Mijn vaste maandagochtendtaak!
Een tijd geleden heb ik een cursus snellezen gevolgd van Digital Speed Reading. Hierbij leer je kennis verwerken op een vlot tempo waarbij je overbodige informatie overslaat. Ondanks dat het al een paar jaar geleden is, heb ik nog steeds ontzettend veel baat bij de lessen die ik toen heb gevolgd! Benieuwd of het iets voor je is? Bekijk dan de website of luister eens naar de podcast over snellezen waarin ik met expert René Hogenes hierover praat. Mocht je interesse hebben in de Masterclass heb ik hier nog een mooie korting voor je: Masterclass Digital Speed Reading.
Heb jij een handige toepassing die je graag wil delen? Ik ben heel benieuwd!
P.S. Voor de lezers van mijn nieuwsbrief is er nog een dikke ‘P.S.’ aan dit artikel gebreid. Wil je die ook lezen? Word dan abonnee! Je kunt je gegevens hier achterlaten. (Maak je geen zorgen: ik ga er zorgvuldig mee om en afmelden kan altijd, via de link onderaan elke nieuwsbrief. Bovendien krijg je een bonus: mijn zelftest werkstijlen!)
—
Wil jij weten welke praktische dingen jij (of je team) morgen anders kan doen om te zorgen dat je niet meer verzuipt in informatie?
Kies dan voor een Inspiratiesessie Infodetox. Zo krijg je meer grip op alle informatiestromen en vind je makkelijk terug wat je nodig hebt.
—
Dit blogstuk bevat affiliate links. Lees hier meer over in mijn disclaimer.
Geef een reactie