Je collega’s ghosten: noodzakelijk of onbeschoft?
Wie stil blijft in digitale communicatie doet iets wat met een moderne term ‘ghosten’ heet. Je kapt het contact af, tijdelijk of permanent, zonder de ander daarvoor een reden te geven. Is dat af en toe pure noodzaak? Of gewoon onbeschoft?
Er zijn momenten dat je andere mensen gewoon even zat bent. Het even niet meer trekt, als het zoveelste mailtje of appje schreeuwt om je aandacht. LinkedIn heb je al een tijdje niet bezocht; zou je je meldingen niet eens gaan lezen? Om nog maar te zwijgen over je leidinggevende, die er een gewoonte van heeft gemaakt om je aan het einde van de dag te bellen en de dag door te nemen. Leuk, maar dan sta jij meestal net te koken en zit je niet te wachten op wéér een contactmoment.
Een knop waarmee je de wereld kunt stopzetten of uitzetten, is helaas nog niet uitgevonden. Anno nu draait de wereld 24/7 door en is er per definitie meer gaande dan jij zelf kunt volgen, lezen of kijken. Dat je je grenzen moet bewaken is helder – maar vreemd genoeg weten veel mensen niet eens waar hun eigen grenzen liggen. Als je dat niet weet, kun je ze niet benoemen naar een ander, laat staan dat je ze actief kunt bewaken.
Ben je een supportprofessional, dan is dat vaak nog een extra uitdaging. Want was jij er niet om anderen te ontzorgen en te ontlasten? Om andermans productiviteit te optimaliseren en te zorgen dat zij het maximale uit hun dag halen? Absoluut. Maar dat kan niet betekenen dat jij altijd en overal klaarstaat voor anderen; wat ze ook vragen, wanneer die vraag ook jouw kant op komt, of welk kanaal ze ook kiezen.
De harde realiteit voor iedereen is dat jouw tijd, aandacht en energie grenzen kennen. En het is prettig als je die grenzen niet pas keihard leert kennen wanneer je met een burn-out thuis komt te zitten.
Bespreek de grenzen
Jouw grenzen kunnen op een andere plek liggen dan waarvoor je collega’s of je manager kiezen. De enige manier om daar achter te komen, is door jullie grenzen bespreekbaar te maken. Daarbij kijk je naar wat je zelf wilt, wat de ander zoekt en waar jullie elkaar tegemoet kunnen komen.
Laat je zo’n gesprek achterwege, dan kan het beslag op je tijd en aandacht zo oplopen, dat je uiteindelijk uit zelfbehoud tóch op die spreekwoordelijke stopknop drukt. Je reageert gewoon niet op dat appje, beantwoordt die e-mail niet en hoopt dat jouw stilte luid genoeg je boodschap overbrengt: jij bent op dit moment niet mijn prioriteit.
Ghosten
Wie stil blijft in digitale communicatie, doet iets wat met een moderne term ‘ghosten’ heet. Je kapt het contact af, tijdelijk of permanent, zonder de ander daarvoor een reden te geven. Midden in een onderhandelingsproces op Marktplaats is dat behoorlijk onbeschoft te noemen. Op Tinder, of op sociale media die je voor privédoeleinden gebruikt, is het ook niet sympathiek om de ander te laten hangen. Heb je geen interesse (meer), dan kun je beter duidelijk zijn, ook als je boodschap voor de ander niet leuk is om te horen. Maar dat vraagt moed en energie. En het is maar de vraag of je die kunt opbrengen voor een wildvreemde.
Voor je collega’s is het een ander verhaal – hen zie of spreek je de volgende dag of week weer, waardoor ghosten niet slim is. Je zult een structurele oplossing moeten vinden om te zorgen dat de relatie goed (genoeg) blijft, en de wederzijdse verwachtingen helder zijn.
Zo’n structurele oplossing is ook in jouw belang. Want losse eindjes waarmee je niet verder gaat, kunnen inwerken op je schuldgevoel en zo behoorlijk wat aandacht kosten; iets dat in wetenschappelijke kringen het Zeigarnik-effect wordt genoemd.
De toename van digitale communicatie tijdens de pandemie heeft de behoefte aan een oplossing voor digitale overload nog vergroot. Want hoewel het fijn is om minder reistijd te hebben, zorgt het vele op afstand werken ook voor een explosie aan digitale berichten. De impact daarvan op ons mentale welzijn en onze productiviteit is ongetwijfeld groot; vanuit allerlei vakgebieden lopen daarnaar al onderzoeken (zie kader).
Terug van de grote lijnen naar jouw eigen rustige avond. Wat kun je zelf doen?
Maak afspraken met je leidinggevende over bereikbaarheid en reactietijd.
Waarop is meteen actie nodig en wat kan wachten? Hoe doen we dat met niet-werkdagen en avonden? Je hebt het recht om onbereikbaar te zijn; nog niet wettelijk, zoals wel in Frankrijk al het geval is, maar er ligt een wetsvoorstel daarvoor bij de Tweede Kamer.
Kies de kanalen die het beste werken voor jou, je leidinggevende en je team.
Spreek af welk kanaal waarvoor is bedoeld, en laat weten dat het combineren van kanalen niet de bedoeling is; even appen ‘Heb je mijn mail al gelezen?’ voert de druk alleen maar op. Die noodzaak werd in 2020 al zichtbaar.
Besef dat jouw tijd, aandacht en energie uit de lengte of de breedte moeten komen.
Op is op! Als jij omvalt, heeft niemand iets aan je. Als jij het dus prettig vindt en nodig hebt om ’s avonds helemaal los te koppelen van de digitale communicatie, zet die stap dan ook. Je mentale welzijn is meer waard dan een afgevinkte taak, of een tevreden collega.
De pandemie en digitale communicatie
Wat drie Duitse onderzoekers duidelijk werd, is dat er een reëel risico is op overbelasting door het gevoel van toenemende werkdruk. Daarom is het belangrijk dat organisaties een goede balans vinden tussen hulpmiddelen waarmee mensen vooral met tekst communiceren (e-mail, chat, app) en vooral met het gesproken woord (bellen, videovergaderen, gesprekken op locatie).
Voor beide soorten hulpmiddelen geldt dat ze makkelijk te gebruiken moeten zijn en dat duidelijk is welke middelen (zo min mogelijk!) een organisatie gebruikt voor welke soort communicatie.
Wil een organisatie medewerkers mentaal gezond houden, dan is het slim ze te stimuleren om regelmatig afstand te nemen van digitale kanalen. Toch even dat ommetje dus, of dat document in geprinte vorm lezen.
Dit blogstuk heb ik geschreven op verzoek van en voor Management Support Magazine, het vakblad voor supportprofessionals.
—
Wil jij ook meer grip krijgen op die volle inbox? Weten welke handige functies voor jou (of voor je team) kunnen zorgen voor meer overzicht en betere communicatie? Kijk dan eens naar een workshop of training Baas in Eigen Inbox.
Ga je graag in je eigen tempo aan de slag? Kies dan voor de online training Inbox Hero.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie