Blog

New Broom Blog Informatie opruimen: de ‘Zak van Informatie-Max’
  • Informatie opruimen: de ‘Zak van Informatie-Max’

    ‘Wat pleur je nu eindelijk eens in de Zak van Informatie-Max?’.

    Die vraag stelde columnist Frank Klap zichzelf, toen hij na een shopexursie een paar uur bezig was geweest in zijn eigen kledingkast. Een zichtbaar resultaat: bijna de helft van zijn ‘oude’ kleding ging de Zak van Max in. Al doordenkend voelde hij dezelfde behoefte om alle informatie die op het werk ‘in de kast’ ligt onder handen te nemen.

    Uit zijn column:

    “En terwijl ik zo voor mijn open kastdeuren stond te genieten van deze nieuwe orde besefte ik ineens heel heftig dat ik zo’n zelfde orde ook heel graag zou willen in alle informatie om mij heen. En dan met name alle informatie die op het werk ‘in de kast’ ligt. Want laten we wel wezen, we maken elkaar toch ook helemaal knettergek met wat we elkaar allemaal toesturen.

    Was het in het pre-Covidium op kantoor nog overzichtelijk met mails en briefjes, tegenwoordig wordt je bestookt via Whatsapp, email, de Teams-chat, instagram, Linkedin, sharepoint, Yammer, Intranet, vlogjes, nieuwsbrieven en ga zo maar door. En met een beetje pech via drie kanalen tegelijk ook nog.

    Kortom, het is plat gezegd gewoon één grote klerezooi met al die informatie. We verzuipen in de informatie, lijden allemaal aan een informatieoverload, krijgen het allemaal niet meer tijdig en netjes geordend, verliezen overzicht, weten niet meer goed welke info nu wel of niet de hoogste prio moet krijgen en voor velen ligt de informatiestress stevig op de loer. Het is namelijk niet alleen de email-box die ontploft, het is ook ons brein dat ontploft.

    Je krijgt het gevoel achter te lopen, je krijgt keuzestress (welke info zal ik als eerste gaan verwerken?), de waan van de dag gaat regeren, je lange termijn denken valt stil, je gaat dingen vergeten, je probeert het op orde te brengen door nog even wat langer door te werken en komt er helaas achter dat ook dat niet voldoende soelaas biedt. Herkenbaar? Dat dacht ik ook!

    Kortom, tijd om ook de informatie maar eens goed uit te zoeken en kritisch te beschouwen. Wat leg je op mesbreedte en met de bolle kant in je informatiekast? En wat pleur je nu eindelijk eens in de Zak van Informatie-Max? Welke “winkels” loop je niet meer in om nieuwe informatie op te halen en welke informatie leg je op welke stapel? Marie Kondo weet misschien ook hier wel raad maar ik heb me voor de zekerheid gestort op het boek “Info Detox” van Karen Visser. Hopelijk ga ik daar een paar mooie tips en trics in lezen die mij gaan helpen in het creëren van meer overzicht en orde. Mocht dat er toe leiden dat mijn informatiewereld er daarna net zo uitziet als mijn kledingkast, dan weet ik nu al dat ik ook daar even lekker voldaan naar ga zitten kijken. Ik vrees alleen dat het met informatie net iets anders werkt dan met kleding. Shit!”

    Een mooie analogie, die ‘informatie Zak-van-Max’! Mensen gaan liever in tastbare stapels orde op zaken stellen, is mijn ervaring, maar ook in digitale informatie is heel veel winst te behalen.

    Ik interviewde Frank voor mijn boek ‘Infodetox: filter de wereld voor meer overzicht’, dat verscheen bij Uitgeverij Ten Have. Hij is een van de experts in het bijbehorende e-boek; allemaal professionals met een bijzondere visie in het omgaan met grote hoeveelheden informatie.

    Wil je het boek lezen? Je vindt het hier.

    Zou een inspiratiesessie over hoe je zo’n infodetox kunt aanpakken iets zijn voor jouw team, afdeling, netwerkbijeenkomst of intervisiegroep? Dat kan online en is er al in een versie van 60 minuten; de ideale lunchworkshop of bijdrage aan een online bijeenkomst.

    Neem gerust contact met me op, om de mogelijkheden te bespreken.


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!