5 apps die je werk makkelijker maken
Niet iedereen heeft een smartphone, maar drie op de vier Nederlanders wel. Of anders een tablet: daarvan zijn er net zoveel als vaste computers.
Het aantal apps dat je kunt downloaden is duizelingwekkend. Welke zijn nu écht makkelijk om in je werk te gebruiken?
Deze vijf toppers verdienen de aandacht!
1. Trello
Er zijn maar weinig mensen die nooit met iemand samenwerken; ook zelfstandig ondernemers doen mee aan projecten. Het grote voordeel van Trello hierin, is dat je alle acties van een project in drie overzichtelijke verticale kolommen verdeelt: te doen, mee bezig, afgerond. Zo’n groep van drie kolommen heet een ‘bord’ en je kunt voor elk project een nieuw bord aanmaken. Alle deelnemers kunnen de acties verschuiven tussen de kolommen, afhankelijk van de stand van zaken.
Nog een fijn punt van Trello: je kunt reageren op elke actie, met een vraag of opmerking. Zo blijft alle informatie overzichtelijk bij elkaar. Trello downloaden is gratis en kan hier.
2. Evernote
Evernote is de digitale versie van een notitieboek. Je schrijft er alles in dat je wilt onthouden of nog wilt doen. Er zijn talloze mogelijkheden; ik vind met name het indelen in sub-notitieboeken en het geven van labels aan informatie (zoals ‘Cursus Presenteren juli’) nuttig. Meer over Evernote lees je hier op mijn blog; wie echt papierloos wil gaan, kan er ook veel mee doen. Dat legt mijn collega Gerald Essers hier uit. Downloaden kan hier.
3. Pocket
In de meeste functies komt ontzettend veel nuttige informatie voorbij, ook online, waarvan je denkt: dat wil ik nog even lezen – of kijken. Helaas komt het niet altijd uit, of misschien ben je iemand die op YouTube – na dat ene nuttige filmpje – uiteindelijk naar filmpjes van baby’s en katten zit te kijken… Hoe dan ook, met Pocket zorg je dat een online artikel of filmpje ‘in the pocket’ komt, in je zak wordt gestopt.
Je kunt Pocket dan openen op het moment dat het jou goed uitkomt en alsnog gaan lezen of kijken – ook als je offline bent. In die zin is het dus anders dan een gewone ‘bookmark’: het is je online lees- en kijkmand. Download Pocket hier.
4. Symbaloo
Met Symbaloo, dat je hier kunt downloaden, maak je je eigen startpagina. Je kunt met de blokjes die je op de gewenste plek sleept, snel komen op veel gebruikte sites. Er zijn veel blokjes al bedacht en in voorraad, maar je kunt ook eigen blokjes aanmaken. Open je liever een vaste reeks tabbladen (in Google Chrome), zoals ik? Hoe dat werkt, wordt hier uitgelegd.
5. Toggl
Deze topper is vooral bedoeld voor mensen die het belangrijk vinden om te weten waar hun tijd naar toe gaat, maar die het zo laagdrempelig mogelijk willen bijhouden. Toggl heeft een uitstekende gratis dienst (die je ook kunt uitbreiden voor meer mogelijkheden, maar ik werk al jaren met de gratis versie), die werkt als een stopwatch: typ wat je doet (‘Project ABC’), klik op start en ga aan de slag. Ben je klaar, dan klik je op stop en staat er in je Toggl-lijst bijvoorbeeld 01:09:34.
In de nacht van zondag op maandag stuurt Toggl je per mail een overzicht van de gemaakte uren. Zo weet je feilloos – en kun je dat aantonen indien nodig – dat al die kleine acties voor dat ene project in totaal toch echt 6 uur, 23 minuten en 45 seconden hebben gekost. Heel nuttig bij factureren, of bij een leidinggevende die meer inzicht wil hebben. Download het hier.
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie