Blog

New Broom Blog Tackle je uitstelgedrag
  • Tackle je uitstelgedrag

    Wist je dat e-mailberichten gemiddeld zes keer gelezen worden voordat ze daadwerkelijk worden afgehandeld? Voor een deel komt dat omdat je e-mails ontvangt die zo onduidelijk en vaag zijn dat je meerdere keren moet lezen voordat je helder hebt wat je er mee moet doen. Maar voor een ander deel komt dat doordat je wel je e-mail leest maar geen zin/tijd hebt/maakt om ze af te handelen. Uitstelgedrag dus!

    “Morgen is de drukste dag van de week”
     
    Is die quote op jou van toepassing? Stel je veel uit tot morgen of nog langer? Hoe komt het toch dat we dingen uitstellen? En zelfs zo ver uitstellen dat de druk oploopt, we slecht slapen en er uiteindelijk dingen mis lopen. Dat heeft met verschillende zaken te maken. Ik zal het uitleggen
     
    Uitstelgedrag is het voor je uit schuiven van taken waarvan je eigenlijk vindt dat je ze zou moeten doen.Uitstelgedrag is een gewoonte en gewoontes hebben de neiging om te blijven. Ongeveer een kwart van de mensen geeft aan last te hebben van chronische neiging tot uitstellen! Uitstellen gebeurd onbewust; onze ‘wil’ is niet sterk genoeg om bewust te kiezen om anders te handelen. Lastig dus!
     
    Piers Steel geeft in zijn boek Uitstelgedrag een wiskundige formule voor de mate waarin je uitstelt:
     
    Motivatie = verwachting * waarde / impulsiviteit * tijd
     
    Wat kun je hier mee? Door te spelen met de factoren in de formule kun je je eigen uitstelgedrag begrijpen en zien wat er nodig is om in beweging te komen. Ik neem ze met je door:
     
    Verwachting: hoe groter jij de kans acht dat iets een succes gaat worden, hoe groter de kans dat je er aan gaat beginnen. Ergens niet aan beginnen kan dus betekenen dat je bang bent dat het mislukt. Nu je dit weet zou je hulp kunnen zoeken om de kans op succes te vergroten.
     
    Waarde: Hoe belangrijker of hoe leuker jij een taak vind, hoe groter de kans dat je er aan gaat beginnen. Vind je iets saai of onbelangrijk dan is de kans klein dat je die taak gaat uitvoeren. 
     
    Impulsiviteit: De ene mens laat zich meer verleiden door impulsen dan de ander. Hoe impulsiever je bent, hoe groter de kans dat je zaken uitstelt. Wat jou kan helpen is werken in een impuls arme omgeving.
     
    Tijd: Hoe verder een taak voor ons ligt hoe moeilijker het is om eraan te beginnen. De druk van een deadline kan je helpen om minder uit te stellen.
     
    Wat helpt om je uitstelgedrag te minderen:
     
    – wees niet te streng voor jezelf. Uitstellers hebben meestal minder zelfvertrouwen en dat vertrouwen schaden door de lat te hoog te leggen werkt averechts.
    – maak kleine stappen. Een klein succesje helpt je het volgend succesje te realiseren. Elke stap wordt mogelijk gemaakt door de stap ervoor.
    – zoek hulp bij moeilijke stappen.
     zorg voor afwisseling in je taken. 
    – stel jezelf een beloning in het vooruitzicht bij succes en vier alle jouw successen.
    Dit blog is geschreven door mijn collega Annemiek Tigchelaar van Top Orde; ik plaats het omdat ik deelneem aan haar initiatief rondom E-mailloze Vrijdag 2014. Binnenkort meer daarover op mijn website!

    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!