Blog

New Broom Blog Werkplekmismanagement: 3 veel gemaakte fouten
  • Werkplekmismanagement: 3 veel gemaakte fouten

    Het is de bedoeling dat je je lekker voelt op je werkplek. Dat je moeiteloos in de flow raakt, aan de slag kunt met wat jij belangrijk vindt en aan het einde van de dag voldaan uit je stoel springt: yes! Werk gedaan. Toch zie ik nog heel veel werkplekmismanagement: fouten die mensen maken op hun werkplek, waardoor ze zichzelf in de weg zitten. Soms letterlijk.

    1-Jezelf verbergen achter stapels en bakjes

    Niet iedereen is even visueel ingesteld. Sommige mensen werken uitstekend met een groot aantal stapels op hun bureau en kunnen feilloos alles vinden dat ze zoeken. Anderen worden onrustig van grote stapels, maar weten niet hoe het anders kan. Vraag je in elk geval kritisch af of je werkstijl ook werkbaar is voor andere mensen, als dat van toepassing is op jouw functie (bijvoorbeeld omdat je samenwerkt, of omdat mensen in je afwezigheid ook dingen moeten kunnen vinden). Kijk ook naar de bakjes op je werkplek: gebruik je die eigenlijk nog wel? Het kan ook zijn dat je een leeg bureau eng vindt. Hoe dát werkt, lees je in dit blogstuk.

    2-Niet nadenken over hoe het stroomt

    Op je werkplek komen altijd dingen binnen – al breng je ze zelf mee – en gaan dingen naar buiten: per post, naar de archiefkast of gewoon de oudpapierbak. Als je niet nadenkt over hoe je werk over je werkplek ‘stroomt’, verlies je misschien wel veel tijd of maak je onnodige extra bewegingen. Dingen die mee moeten ergens anders heen horen dicht bij de deur, niet achter je (want dan vergeet je ze). Dingen waar je NU mee bezig bent horen vlak blij je te liggen, maar niet op een plek waar ‘nieuwe aanwas’ ook wordt gedropt. Kijk eens naar je bureau alsof je er een routebeschrijving voor moet maken. Wat ligt waar en waar gaat het heen?

    3-Je laptop of pc de beste plek geven

    Positief toch, zou je zeggen? Toch is het voor iemand die veel stukken van papier moet lezen, of veel andere handelingen buiten de computer om doet, niet slim om juist die laatste prominent in het midden te plaatsen. Zorg dat je nog voldoende werkblad overhoudt en voorkom dat je bovenop je toetsenbord dingen moet laten balanceren.

    Bonustip: het is verstandig om regelmatig je bureau uit te mesten. 

    Já, je hebt het druk. Néé, dat is geen excuus om nooit te archiveren of op een andere manier je werkplek uit te mesten! Stapels kosten aandacht, en aandacht kost energie.

    Als je eens goed moet nadenken over iets, kan het je helpen om juist op zo’n moment grote schoonmaak te doen op je werkplek.

    Kijk of iets gedigitaliseerd kan worden, naar iemand anders toe moet, naar een papieren archief gaat of gewoon helemaal weg kan.

    Maak nieuwe stapels van dingen waar je lang niet naar hebt gekeken; misschien kun je wel twee zaken combineren of valt je een ander patroon op. Mesten geeft op die manier ook nieuwe inspiratie.

    Werk ze!

     


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!