Werkplekmismanagement: 3 veel gemaakte fouten
Het is de bedoeling dat je je lekker voelt op je werkplek. Dat je moeiteloos in de flow raakt, aan de slag kunt met wat jij belangrijk vindt en aan het einde van de dag voldaan uit je stoel springt: yes! Werk gedaan. Toch zie ik nog heel veel werkplekmismanagement: fouten die mensen maken op hun werkplek, waardoor ze zichzelf in de weg zitten. Soms letterlijk.
1-Jezelf verbergen achter stapels en bakjes
Niet iedereen is even visueel ingesteld. Sommige mensen werken uitstekend met een groot aantal stapels op hun bureau en kunnen feilloos alles vinden dat ze zoeken. Anderen worden onrustig van grote stapels, maar weten niet hoe het anders kan. Vraag je in elk geval kritisch af of je werkstijl ook werkbaar is voor andere mensen, als dat van toepassing is op jouw functie (bijvoorbeeld omdat je samenwerkt, of omdat mensen in je afwezigheid ook dingen moeten kunnen vinden). Kijk ook naar de bakjes op je werkplek: gebruik je die eigenlijk nog wel? Het kan ook zijn dat je een leeg bureau eng vindt. Hoe dát werkt, lees je in dit blogstuk.
2-Niet nadenken over hoe het stroomt
Op je werkplek komen altijd dingen binnen – al breng je ze zelf mee – en gaan dingen naar buiten: per post, naar de archiefkast of gewoon de oudpapierbak. Als je niet nadenkt over hoe je werk over je werkplek ‘stroomt’, verlies je misschien wel veel tijd of maak je onnodige extra bewegingen. Dingen die mee moeten ergens anders heen horen dicht bij de deur, niet achter je (want dan vergeet je ze). Dingen waar je NU mee bezig bent horen vlak blij je te liggen, maar niet op een plek waar ‘nieuwe aanwas’ ook wordt gedropt. Kijk eens naar je bureau alsof je er een routebeschrijving voor moet maken. Wat ligt waar en waar gaat het heen?
3-Je laptop of pc de beste plek geven
Positief toch, zou je zeggen? Toch is het voor iemand die veel stukken van papier moet lezen, of veel andere handelingen buiten de computer om doet, niet slim om juist die laatste prominent in het midden te plaatsen. Zorg dat je nog voldoende werkblad overhoudt en voorkom dat je bovenop je toetsenbord dingen moet laten balanceren.
Bonustip: het is verstandig om regelmatig je bureau uit te mesten.
Já, je hebt het druk. Néé, dat is geen excuus om nooit te archiveren of op een andere manier je werkplek uit te mesten! Stapels kosten aandacht, en aandacht kost energie.
Als je eens goed moet nadenken over iets, kan het je helpen om juist op zo’n moment grote schoonmaak te doen op je werkplek.
Kijk of iets gedigitaliseerd kan worden, naar iemand anders toe moet, naar een papieren archief gaat of gewoon helemaal weg kan.
Maak nieuwe stapels van dingen waar je lang niet naar hebt gekeken; misschien kun je wel twee zaken combineren of valt je een ander patroon op. Mesten geeft op die manier ook nieuwe inspiratie.
Werk ze!
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie