• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

New Broom

Door slimmer werken met meer plezier productief

  • Home
  • Coaching
  • Trainingen
    • Met Meer Plezier Productief
    • Effectief en Efficiënt Hybride Werken
    • Grip op Werkdruk, Energie en Stress
    • Baas in Eigen Inbox
    • Inspiratiesessie Infodetox
    • Online training Stoppen met Uitstellen
  • Gratis
    • Valkuilcheckgesprek
    • Zelftest Werkstijlen
    • Kom Op Jongens [podcast]
  • Blogs
  • Over New Broom
    • Ik ben Karen Visser
    • Waarom New Broom?
    • Klanten
    • Klantervaringen
    • Waar je me vindt
    • Boeken door Karen Visser
  • Contact

25 juni 2013 by [post_author_posts_link_outside_loop] Reageer

Goed plannen doe je niet met een vork

Ook wel eens gehoord dat je ogen groter zijn dan je maag, als je te veel had opgeschept? Zo gaat het ook met plannen: uitkijken dat je ambitie niet groter is dan je beschikbare tijd en middelen. Goed plannen betekent dus realistisch plannen! 

Heerlijk als je meer ideeën hebt dan beschikbare tijd. Keus te over, toch? Helaas werkt dat niet zo: van te veel ideeën kun je ook verlammen – je komt er in elk geval niet per se door in de actiestand, want ‘je doet maar wat’: de dingen die je het leukste vindt, of de dingen die het makkelijkst af te vinken zijn. Helaas zijn dat niet altijd de dingen die jou in je werk het verst vooruit helpen.

Vijf tips voor wie realisme in de planning wil integreren:

1. Doe de braindump.

Maak een lijst van al die ambities, taken, verantwoordelijkheden en ideeën. Rijp en groen door elkaar; van brainwave tot concrete actie. Dump ze allemaal uit je hoofd en op papier, of in een mindmap.

2. Zoek de échte moetjes en kijk of ze van jou zijn.

Hartstikke leuk, keuzevrijheid, maar onder sommige dingen kun je niet uit – die moeten gebeuren. BTW-aangifte doen als je ondernemer bent, bijvoorbeeld. Je belofte aan je klant of collega nakomen. Kijk wel of ze écht door jou moeten worden gedaan: wat kost het (in tijd/geld/moeite), en wat levert het op (in tijd/geld/resultaat)? Kun je het – deels – uitbesteden?

3. Leer van je fouten.

Wees eerlijk tegen jezelf over de tijd die dingen kosten. Als je weet dat jij dat notoir te laag inschat, vermenigvuldig de tijd voor elke taak dan met 1.5: zo bouw je marge in.

4. Zoek een partner-in-crime.

Een collega of andere professional kan je helpen om je te houden aan een bepaalde actie. Dat is niet alleen goed tegen uitstelgedrag, maar ook om realistisch te blijven denken. Want heb jij echt morgen vóór de lunch dat plan helemaal af? Of is het logischer dat je dan de ruwe inhoud hebt, die je met je opdrachtgever kunt bespreken ter aanscherping?

5. Geef de zwaarste keien voorrang.

Wat de grote keien in je werk zijn, lees je in dit blogstuk. Zorg dat die in elk geval een plek in je planning krijgen! Zo niet deze week, dan volgende week. Of die daarna. Niet later!

Categorie: blog, hoofd leegmaken, plannen en prioriteiten, taakmanagement

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

Contactgegevens

Schaarweide 1
2811 JM Reeuwijk
0652645283

Volg New Broom op

Colofon

Disclaimer
Privacyverklaring
Algemene voorwaarden (pdf)

© 2023 New Broom | Realisatie Zin In Webdesign