Blog

New Broom Blog ‘Ooit’ komt nooit als ‘vandaag’ altijd crisis is
  • ‘Ooit’ komt nooit als ‘vandaag’ altijd crisis is

    Werk jij het liefst onder druk? Of hoort die druk vanzelf bij je baan of je takenpakket? Dat maakt het lastig om zaken in te plannen die wel belangrijk zijn, maar niet urgent. Terwijl jij net als ieder ander daar ook ruimte aan moet geven, wil je groeien in je functie en jezelf ontwikkelen. Denk niet ‘dat komt wel, ooit’ want de pest is: ‘ooit’ komt nooit, als ‘vandaag’ altijd crisis is.

    Maak eens een lijstje van de zaken die jij ooit wil gaan doen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

    • Een training of opleiding volgen. Wanneer heb je dat voor het laatst gedaan? Denk aan je cv! Een educatiegat daarin is niet zo lastig uit te leggen als een werkgat, maar is niet bepaald een pré.
    • Eens goed kijken naar patronen in de cijfers van je afdeling of bedrijf. Wat voor informatie is daar uit te halen? Zet jij je energie en tijd wel in op de juiste plekken en manieren? Moet je je klantengroep niet verbreden of juist afbakenen?
    • Vakliteratuur lezen. Ja, die stapel boeken die meegaat in de vakantiekoffer en altijd ongelezen weer mee terug. En die tijdschriften op je nachtkastje, die het altijd verliezen van Pauw & Witteman of Seinfeld…
    • Tijd besparen door een nieuw systeem te bedenken, of een bestaand systeem op de schop te nemen. Eindelijk eens je administratie zó inrichten dat het zo soepel mogelijk gaat. Je digitale archief grondig uitmesten, zodat je niet elke dag minstens 20 minuten zoekt naar bestanden.

    Alles op een rijtje? Mooi.

    Stap 2: bekijk hoe je de belemmeringen zijn kunt wegnemen; de belemmeringen die zorgen dat je dit nog niet hebt gedaan. En niet roepen ‘Duh! Geen tijd natuurlijk!’. Er zijn er meer mogelijk:

    • Je hebt er niet genoeg kennis of informatie voor. Ga op zoek naar iemand die dit vaker heeft gedaan, makkelijk kan, jou kan adviseren of het voor je kan oplossen (misschien in ruil voor iets anders?). Je hoeft niet overal expert in te zijn!
    • Je ambities zijn te breed. Een managementboek per week, naast een drukke baan en een gezin, is waarschijnlijk iets te hoog gegrepen. Een alternatief kan zijn: gaan voor de luisterboekversie van het boek, of het boek op CD, voor in de auto. Bij tijdschriften: blader ze door, scheur uit wat je interesseert en gooi de rest bij het oud papier. Dat maakt de leesstapel al een stuk beheersbaarder.
    • Je timing klopt niet. Als jij in je agenda plant dat je maandag de hele dag aan een grote klus wil besteden, kun je er donder op zeggen dat je dag heel versnipperd gaat lopen. Want maandag betekent ook: collega’s die binnenlopen met vragen, mail wegwerken, de week opstarten, kijken naar je planning, enzovoort. Hak een grote klus in stukjes en plan hem in, in redelijke blokken. En op een moment waarvan je weet: dat bijt niet met ‘mijn ritme van de week’.
    • Je wil het niet graag genoeg. Staat iets op je lijstje omdat jij het zelf graag wil, of omdat iemand anders vindt dat je dat zou moeten doen? Vind jij dat je ook weer eens naar de sportschool moet, of staat dat daar omdat je sociale druk voelt om dat te doen?

    De dingen die overblijven, moet je concreet maken. Daarom is stap 3: schrijf ze uit.

    Een opleiding volgen? Wat dan? Wat wil je daarmee bereiken? Hoeveel tijd en geld heb je daarvoor over?
    Je digitale archief uitmesten? Wat is dan nu het probleem? Wat heb je ervoor nodig – overleg met collega’s, een nieuwe externe harde schijf?

    Stap 4: zet ze in volgorde van belangrijkheid. Desnoods met een A/B/C-indeling als je wat ruwer te werk wil gaan. Wat wil je zeker nog in 2013 doen? Zet daar een sterretje voor.

    Stap 5: plan ze in. Kies een moment om het te gaan doen. Wees realistisch en probeer niet te rennen voor je kunt lopen. Beter elke week een half uur aan deze zaken besteed, dan een dagdeel inplannen en dat vervolgens door prioriteitsveranderingen uit je agenda gooien.

    Werk ze!


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!