• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

New Broom

Door slimmer werken met meer plezier productief

  • Home
  • Coaching
  • Trainingen
    • Met Meer Plezier Productief
    • Effectief en Efficiënt Hybride Werken
    • Grip op Werkdruk, Energie en Stress
    • Baas in Eigen Inbox
    • Nee is ook een antwoord
    • Inspiratiesessie Infodetox
    • Online training Stoppen met Uitstellen
    • Online training Inbox Hero
  • Gratis
    • Valkuilcheckgesprek
    • Zelftest werkstijlen
    • Nieuwsbrief
    • Kom Op Jongens [podcast]
  • Blogs
  • Over New Broom
    • Ik ben Karen Visser
    • Waarom New Broom?
    • Klanten
    • Klantervaringen
    • Waar je me vindt
    • Boeken door Karen Visser
  • Contact

24 oktober 2012 by [post_author_posts_link_outside_loop] Reageer

Waarom steeds méér informatie niet meer toegevoegde waarde biedt

Een man met een horloge weet altijd precies hoe laat het is. Een man met twéé horloges weet nooit precies hoe laat het is. Een prachtige metafoor die aangeeft dat je niet altijd beter wordt van meer informatie! Soms zorgt het voor gebrek aan overzicht, soms voor het voortdurend uitstellen van een lastige taak.

Vandaag stond in de Volkskrant een interessant stuk over dit fenomeen, ‘Information bias’ getiteld: het verschijnsel dat mensen geneigd zijn om te blijven zoeken naar informatie, zelfs als de informatie irrelevant is voor de beslissing. Sinds de komst van Google is de drempel hiervoor natuurlijk nog veel lager geworden… Onzekerheid en nieuwsgierigheid zijn de belangrijkste drijfveren achter dit gedrag.

Hoe kun je voorkomen dat je dit in je werk gaat hinderen?

1. Stel voor jezelf een tijdslimiet aan het zoeken naar informatie. Er is altijd nog meer deskresearch te doen (want internet is eindeloos), maar je moet jezelf begrenzen, wil je ooit tot actie komen. Neem dus zoektijd op in je planning, en ga daar niet overheen.

2. Check of je de volgende stap wel weet. Als je informatie verzamelt omdat je niet weet hoe je anders verder moet, is het een vorm van uitstelgedrag. Zorg dat je weet wat er van je wordt verwacht; als je project of taak heel groot is, breek hem dan in kleine stukken en orden die in de tijd.

3. Weet WAT je zoekt. Welke informatie heb je nodig om tot een besluit te komen en waar kun je die informatie vinden? Bepaal hoeveel bronnen je wilt raadplegen (drie collega’s, vijf websites met vakinformatie) en formuleer welke vragen je beantwoord wil zien.

4. Weet HOE je zoekt. Een boek van voor tot achter lezen is leuk, maar niet altijd efficiënt. Het leren filteren van informatie is cruciaal om alleen de nodige informatie te kunnen verwerken. Een goede voorzet is de Masterclass Digital Speed Reading. Deze masterclass snellezen helpt je met het verbeteren van je leessnelheid, geheugen en concentratie. Ik kan deze masterclass alleen maar aanraden. Klaar om je kennis te verbreden? Volg de Masterclass Digital Speed Reading met een leuke korting!

—

Wil jij weten welke praktische dingen jij (of je team) morgen anders kan doen om te zorgen dat je niet meer verzuipt in informatie? 

Kies dan voor een Inspiratiesessie Infodetox. Zo krijg je meer grip op alle informatiestromen en vind je makkelijk terug wat je nodig hebt.

—

Dit blogstuk bevat affiliate links. Lees hier meer over in mijn disclaimer.

Categorie: blog, informatie filteren

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

Contactgegevens

Schaarweide 1
2811 JM Reeuwijk
0652645283

Volg New Broom op

Colofon

Disclaimer
Privacyverklaring
Algemene voorwaarden (pdf)

© 2025 New Broom | Realisatie Zin In Webdesign