• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

New Broom

Door slimmer werken met meer plezier productief

  • Home
  • Coaching
  • Trainingen
    • Met Meer Plezier Productief
    • Effectief en Efficiënt Hybride Werken
    • Grip op Werkdruk, Energie en Stress
    • Baas in Eigen Inbox
    • Inspiratiesessie Infodetox
    • Online training Stoppen met Uitstellen
  • Gratis
    • Valkuilcheckgesprek
    • Zelftest Werkstijlen
    • Kom Op Jongens [podcast]
  • Blogs
  • Over New Broom
    • Ik ben Karen Visser
    • Waarom New Broom?
    • Klanten
    • Klantervaringen
    • Waar je me vindt
    • Boeken door Karen Visser
  • Contact

1 mei 2012 by [post_author_posts_link_outside_loop] Reageer

Waarom een zakelijke TomTom zo gek nog niet is

‘Als je niet weet waar je heen gaat, kom je altijd ergens anders uit’. Prachtige redenering, die duidelijk het belang van focus en richting aangeeft. Zakelijk geldt dat natuurlijk ook – doelen en doelstellingen, strategieën… Weten medewerkers eigenlijk wel welke kant het bedrijf uitgaat? Recent onderzoek van Stepstone liet zien dat dat lang niet altijd het geval is, maar dat Nederlandse medewerkers in Europa nog als beste scoorden op dat front. (Hoe dat voor alle onderzochte landen geldt, vind je hier.)

Zelf richting geven aan je organisatie is niet voor iedereen weggelegd. Zelfstandig ondernemer? Dan kun je schakelen als de bestuurder van een speedboat. Ben je CEO van een groot bedrijf, dan kun je ook aan de knoppen draaien, maar draai je – grote calamiteiten daargelaten – bij met het tempo van een olietanker. Het is enorm belangrijk dat medewerkers van een organisatie de strategie en doelen kennen. (Hoe je die informatie goed deelt met je medewerkers is een vakgebied op zich: die van de interne communicatie. Mocht je behoefte hebben aan die expertise, dan weet ik wel iemand…)

Als je net als 59% van de Europese medewerkers niet weet wat de strategie, doelen en doelstellingen zijn voor jouw organisatie, dan wordt het tijd die informatie te halen. Je zult niet altijd dingen op een presenteerblaadje aangereikt krijgen; het is ook jouw verantwoordelijkheid om op zoek te gaan naar gegevens die van belang zijn om jouw functie goed uit te oefenen. Je kunt nog zo slim werken; je moet natuurlijk wel weten aan welke doelen en doelstellingen je bijdraagt. Anders ben je bezig als een kip zonder kop.

Vergelijk jouw richting, doelen en doelstellingen regelmatig met die van de afdeling en organisatie. Denk niet dat die taak alleen iets is voor je manager. Al wordt die er misschien nog meer op afgerekend dan jij, dan nog is het ook jouw verantwoordelijkheid om je energie en tijd goed te gebruiken.

Zelfstandig ondernemers hebben net zo goed behoefte aan richting. Misschien ga je in je eentje geen hei-sessie organiseren of een strategiedocument formuleren, maar weet jij wat je doelstellingen zijn voor 2012? Welke projecten wil je in gang zetten en welke contacten wil je verder uitbouwen? Neem daarvoor ook één dag in het kwartaal een stapje terug en ‘programmeer je zakelijke TomTom’.

Het is zonde om jezelf te trainen in het slimmer werken, zonder te bepalen waar je heen gaat. Houd die zakelijke TomTom dus in het oog!

Werk ze…

Categorie: blog, goede voornemens, plannen en prioriteiten

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Footer

Contactgegevens

Schaarweide 1
2811 JM Reeuwijk
0652645283

Volg New Broom op

Colofon

Disclaimer
Privacyverklaring
Algemene voorwaarden (pdf)

© 2023 New Broom | Realisatie Zin In Webdesign