Blog

New Broom Blog Hoe groter je kantoor, hoe groter je ego?
  • Hoe groter je kantoor, hoe groter je ego?

    Er zijn allerlei beweringen over de relatie tussen het formaat neus en andere mannelijke lichaamsdelen. Daarover doe ik geen uitspraken… Maar voordat de eerste concepten van HNW verschenen zo’n jaar of tien geleden, kon je iemands status in de organisatie meestal afleiden aan de grootte van zijn of haar kantoor.
    Dat is nu wel anders…

    In organisaties die meer belang hechten aan effectiviteit van de inrichting dan aan ego’s, hebben ook directieleden geen eigen kamer meer. Ook voor managers geldt dan dat het verstandig is om hun werkplek te kiezen bij de taak die ze uitvoeren: concentratiewerk, bellen, overleggen of routinetaken uitvoeren. Je gaat op in de grotere massa, die ook nog eens niet op één plek blijft.

    Het is nogal ongeloofwaardig om te stellen dat ieder woord dat uit zijn of haar mond komt, zo vertrouwelijk is dat het eigen kantoor een noodzaak is. Natuurlijk kan vertrouwelijkheid een factor zijn, maar dat is het ook voor juristen, medewerkers personeelszaken en financiële medewerkers. Niemand wil dat zijn salarisstrookje op de centrale printer ‘op de grote hoop’ belandt, toch?

    Dan is het zaak om de inrichting en voorzieningen te organiseren rondom het werk. (Dat is het overigens altijd, al zijn er genoeg mensen die klagen dat HNW het werk ondergeschikt maakt aan de inrichting). Ik ken een groot bedrijf waar medewerkers die meer privacy nodig hebben, kunnen overleggen in een soort tuinhuisjes middenin de kantoortuin. Privacy, en toch tussen de mensen.

    Doe eens lekker ouderwets: ga voor management by walking around. Ik zeg ouderwets, omdat deze term al uit 1982 (!) stamt. Je mixt met andere mensen, ziet afdelingen waar je zelden komt en hoort over kwesties die anders aan je radar voorbij zouden gaan. Het kan je onvermoede inspiratie geven – en een ander inzicht in wat een goede volgende stap zou zijn.

    Werk ze!

    Ga jij of gaat je organisatie steeds digitaler werken en kost die overgang moeite?

    Met een Workshop of Training Met Meer Plezier Productief, of een 1-op-1 traject Grip Op Je Werk, krijgen mensen meer houvast in deze situatie.

    Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of kijk bij mijn aanbod.


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!