Jezelf online verliezen
Voor wie een béétje online is, moet het geen onbekend verschijnsel zijn: jezelf online ‘verliezen’. Na het eten ga je nog even je mail checken. Leuk, een update van het weblog van vriendin A. die door Zuid-Amerika trekt! Even lezen en een reactie plaatsen. H&M stuurt je hun nieuwsbrief, waarin staat dat je 25% korting krijgt als je vóór overmorgen iets bestelt. Je grasduint door de collectie in hun webshop. Maar wacht, staan er niet zat goedkopere kindervesten op Marktplaats? Even snuffelen maar. En nu je toch op Marktplaats bent… Die hometrainer moet er echt eens opgezet worden, want die staat te verstoffen in de logeerkamer. Even een foto opzoeken, want om dat ding nu goed te fotograferen tussen al het strijkgoed…
Ondertussen wachten er ook nog tig meldingen van LinkedIn. Waarin je leest wie zijn status heeft geüpdate, welk evenement er wordt georganiseerd of dat Pieter uit je netwerk zo’n interessant artikel heeft gelezen over social media. Je klikt door om te kijken wat hij bedoelt. Nu je op LinkedIn zit, valt je op dat Pieters profiel er veel beter uitziet dan het jouwe. Toch maar eens even je profiel bijwerken!
Ter inspiratie kijk je even bij andere mensen in je netwerk. Hoe hebben zij het gedaan? Hé, Marja heeft een nieuwe profielfoto. Wat kijkt ze streng! Je stuurt haar even een mailtje om te vertellen dat die foto echt niet kan. Marja is toevallig online en mailt je meteen terug om te vragen of de barbecue van volgend weekend nog doorgaat. Da’s waar! Verdorie. Even naar Albert.nl om de inkopen te doen, want je weet nu al dat je geen tijd hebt om de dag van tevoren te gaan shoppen.
En voor je het weet roept manlief van beneden dat Pauw & Witteman begint. Kom je ook kijken?
Hoe vaak telt bovenstaand stukje het woordje ‘even’? Maar liefst acht keer. Samen goed voor dik anderhalf uur surfen. Gezellig en nuttig tegelijk, maar soms zo tijdvretend dat je niet zou weten hoe je ook nog Twitteren in je dagelijkse routine zou moeten passen. Iets dat je toch zo interessant lijkt. Hoe doen anderen dat?
Wees je bewust van de tijd die je aan het scherm doorbrengt en maak keuzes. Internet kan tijd schelen, maar ook kosten. Merk je zelf dat je werk en privézaken door elkaar gaat doen, dan kan dat een teken zijn van uitstelgedrag: je wilt dat stuk eigenlijk niet afmaken, dus zoek je naar alternatieven. Wees eerlijk tegenover jezelf en houd in de gaten of je je tijd nog besteed zoals je graag zou willen.
Loopt het de spuigaten uit? Zet in je mobiel een alarm dat over een uur afgaat – of zet de ouderwetse eierwekker – en geef jezelf de tijd om in dat uur te klikken op alles dat je interessant lijkt. Na dat uur is het pas op de plaats en vraag je jezelf af: wat wilde ik vandaag eigenlijk realiseren? Wat moet er in elk geval gebeuren?
Dergelijke kleine ‘deadlines’ kunnen je helpen om je tijd effectief te besteden en een beter onderscheid te krijgen tussen wat gewoon leuk is, en wat ook nog nuttig is.
Surf ze!
P.S. een bijna identieke versie van dit blogstuk verscheen eerder op mijn site, op 29 april 2010.
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie