Het zit tussen je oren, niet in je budget
Opvallend genoeg vrezen veel organisaties de komst van HNW omdat ze denken dat ze er de portemonnee voor moeten trekken. Dat je forse investeringen moet doen in allerlei hip meubilair, in een nagelnieuw pand en als je toch bezig bent ook in de meest flitsende personal ICT-gadgets. Dat kan. Maar is geen noodzaak!
Net als je vakantie op verschillende manieren kunt invullen, geldt dat ook voor HNW. In beide gevallen ligt de invulling aan je (financiële) mogelijkheden, persoonlijke voorkeuren en instelling. Toch kun je net zo veel genieten van je tentje op Texel als van je cruise in de Carribean. Het zit tussen je oren: vakantie betekent een verandering van je horizon; HNW betekent een verandering van het organiseren van werk.
De tweede overeenkomst tussen HNW en vakantie: hoewel de overgrote meerderheid ‘eraan doet’, zegt niemand dat het verplicht is.
Maar als je er niet voor kiest, is het verstandig de behoefte eraan wel op een andere manier in te vullen. Wie niet op vakantie gaat, doet er goed aan een aantal keer een dag of dagdeel vrij te nemen en zo in de behoefte aan ontspanning en verandering van omgeving te voorzien. Wie zijn organisatie ‘vrij van HNW-invloeden’ wil houden, doet er goed aan om medewerkers op andere fronten flexibiliteit te bieden. Bijvoorbeeld door een arbeidsvoorwaardenpakket in cafetaria-stijl, waar mensen salaris, vrije dagen en andere voorzieningen tegen elkaar kunnen wisselen.
De derde overeenkomst: als je de behoefte eraan negeert, gaat het zich op andere fronten wreken.
Wie nooit rust neemt of op een andere manier ontspanning zoekt, laadt zijn batterij na een tijdje niet meer op en kan steeds minder goed met stress omgaan. Wie HNW consequent buiten de deur wil houden, wordt een minder aantrekkelijke werkgever – zeker voor jongere generaties – en merkt dat mensen gaan vastlopen.
Als laatste overeenkomst: toen het er net was, werd het afgedaan als een hype, maar nu is het de normaalste zaak van de wereld.
In de jaren zestig gingen Nederlanders voor het eerst in groten getale op vakantie. ‘Nieuwerwetse fratsen’, dachten veel oudere mensen. Die onzin zou wel overwaaien. Niets is minder waar gebleken… Ik verwacht dat ook bij HNW over twintig jaar mensen hard lachen als je zegt dat er bedrijven waren die HNW een hype noemden.
Maar mijn allergrootste hoop: dat over twintig jaar de term niet meer bestaat. Omdat het zo vanzelfsprekend is geworden, dan het gewoon ‘werken’ heet.
Werk ze!
Ga jij of gaat je organisatie steeds digitaler werken en kost die overgang moeite?
Met een Workshop of Training Met Meer Plezier Productief, of een 1-op-1 traject Grip Op Je Werk, krijgen mensen meer houvast in deze situatie.
Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie of kijk bij mijn aanbod.
Geef een reactie