8 tips om na je vakantie extra fris te beginnen
Je kent het gevoel wel: je bent met vakantie geweest. Op dat terras in Domburg of dat strand van Koh Phi Phi viel het kwartje: na deze vakantie ga ik het hélemaal anders doen!
“Ik ga na de vakantie minder overwerken.”
“Ik kom voortaan op tijd bij vergaderingen.”
“Ik zeg vaker ‘nee’ tegen taken die niet op mijn bord thuis horen.”
“Ik ga meer bewegen en minder snoepen.”
“Ik zorg dat ik meer overzicht heb over mijn taken.”
De lijst is eindeloos… Waarschijnlijk kun je er zelf makkelijk nog tien aan vast plakken. Wat ze ook zijn: ze zijn goed, want ze zijn van jou en geven aan waar jij behoefte aan hebt.
Toch worden deze goede voornemens heel vaak niet in daden omgezet. En dat is jammer, want het zijn niet voor niets jóuw goede voornemens: je verwacht er iets van. Je wilt er iets mee, je gaat iets in beweging zetten.
Hoe kun je zorgen dat je dit keer je vakantievoornemens wel omzet in daden?
Acht tips om na je vakantie extra fris te beginnen en die goede voornemens in daden om te zetten!
Tip 1: Zorg dat je thuis weer op orde bent voordat je eerste werkdag start
Vakantietijd is beperkt. De meesten van ons kunnen zich niet veroorloven om elke dag te doen waar ze zin in hebben. De kans is dan ook groot dat je relatief snel na je terugkomst van vakantie, weer start met je werk. Probeer minimaal een dag te plannen tussen je thuiskomst en je start, om te zorgen dat je weer op orde bent thuis.
Dat zit hem in de praktische dingen:
- Je post wegwerken. Wat is er allemaal binnengekomen? Wat moet daarvan bewaard, betaald, weggegooid, als actie worden ingepland?
Zorg dat je relatief snel weet wat er in je afwezigheid voor bijzondere post is geweest. Wees ook kritisch op kranten en tijdschriften die tijdens je vakantie kwamen: gooi ze liefst allemaal weg en begin met een schone lei. Tijdvreters! - Je koffers leegruimen en de was doen. Jakkes, je zou ongetwijfeld nog liever even op je balkon zitten met een grote mok koffie en terugdenken aan dat gezellige tentje waar je zo heerlijk vis kon eten.
Niets mis mee; maar laat je koffers niet te lang wachten op aandacht. Het geeft je een prettig gevoel als alles weer is opgeruimd, of in elk geval gesorteerd ligt te wachten bij de wasmachine. - Vul je koelkast met een paar makkelijke maaltijden. De eerste dagen dat je weer gaat werken zijn dagen om even bij te tanken. ’s Avonds een makkelijke maaltijd eten – een succesnummer, of iets dat je met twee vingers in je neus klaarmaakt – is dan erg fijn.
Dat hoeft niet meteen een vette hap of een pizza te zijn; zeker als je meer op je eten wilde letten is dat niet slim. Maar een maaltijdsalade of lekkere soep: doen.
Je investeert wat tijd in het op orde zijn, maar het betaalt zich dubbel en dwars terug!
Tip 2: Houd vast aan een goede vakantiegewoonte
In je vakantietijd gaan dingen vaak toch anders dan anders. Je hebt vermoedelijk een stuk minder televisie gekeken. Meer tijd genomen voor je partner of voor je hobby’s.
Lekker uitgeslapen, drie boeken gelezen – of juist heerlijk geluierd in een hangmat ergens in Frankrijk, zonder je druk te maken over de kleine, grote en praktische zaken in het leven.
Wat waren de vakantiegewoontes waarvan jij echt genoot?
En zou het niet heerlijk zijn om dat allemaal vast te kunnen houden? Heerlijk, ja, maar niet realistisch. Want uitslapen botst met ‘op tijd op je werk zijn’. Elke dag uitgebreid koken met een fles wijn erbij botst met je andere voornemen: wat gezonder gaan leven.
Niet getreurd: een aantal andere dingen is wél vast te houden. Zoals bijvoorbeeld ’s avonds niet automatisch de tv aanzetten, of meteen na het eten achter je laptop kruipen. ’s Morgens je dag beginnen met een wandeling, of alleen met fruit ontbijten.
Kies een vakantiegewoonte die thuis makkelijk is door te zetten. Zoals bewuster samen eten (aan tafel, niet met een bord op schoot voor de buis). Houd het bescheiden en kies er één of twee.
Tip 3: Maak je voornemen concreet: wat ga je écht doen?
Nu je een goed voornemen hebt, kun je verder gaan nadenken over de praktische kanten van die verandering. De volgende stap is concreet worden! Wat gaat er veranderen en wat heb je daarvoor nodig?
Als je het zo heerlijk vond om drie weken geen vergaderingen te hebben, in plaats van vijf op een normale werkdag, is je wens ‘nooit meer vergaderen!’ heel begrijpelijk. Alleen niet zo realistisch. Minder vergaderen is dat daarentegen wel.
Wat heb je nodig om te zorgen dat je nieuwe gewoon deel kan gaan uitmaken van je normale leven? Hoe kun je de verandering die je zoekt doorvoeren, op zijn minst gedeeltelijk?
Maak eens een lijstje van wat je nodig hebt om je nieuwe gewoonte door te voeren. Dat kan zijn: hulp van je partner of een collega om je scherp te houden. Een post it naast de koelkast. Een afspraak met je secretaresse. Houd het zo concreet mogelijk!
Noteer ook wat je denkt dat een obstakel kan zijn. Dat brengt je weer op ideeën om die uit de weg te ruimen.
Tip 4: Ga niet van 0 tot 100 op je eerste werkdag
In een vakantie ligt het tempo meestal lager dan tijdens een normale werkdag. Daar doe je het ook voor: om bij te tanken en het leven eens van een andere kant te bekijken, toch?
Al ben je op je mountainbike de Pyreneeën doorgecrosst of heb je alle hoeken van New York gezien; je hoofd is in een andere versnelling belandt. Gun jezelf de ruimte daarvoor. Niemand verwacht dat je om tien uur je mail hebt afgehandeld, alle stukken hebt doorgelezen en je eerste actielijst al half af hebt.
Begin je eerste dag met bijpraten. Met je manager, je collega’s en misschien met je vervanger. Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen? Wat is er voor bijzonders gebeurd? Dat geeft richting voor wat je tegenkomt in je mailbox en postvak.
Maak verder geen andere afspraken en houd lucht in je agenda.
Tip 5: Stel prioriteiten voor alles dat je tegenkomt
Als je een vervanger had, heeft die als het goed is tijdens je vakantie de belangrijkste zaken opgepakt. Een fijne collega kwakt niet alle documenten hap snap op je bureau, maar sorteert het een beetje. Is dat niet gebeurd? Doe het dan zelf.
Stel een diagnose over wat er ligt door alles te scannen (niet helemaal te lezen!) en maak vijf stapels:
1. vandaag doen
2. morgen doen
3. later doen
4. doorsturen
5. weggooien
Dat geldt zowel voor fysieke post als voor e-mail. Begin bij de recentste stukken en mails.
Je mailbox kan in je afwezigheid behoorlijk zijn volgestroomd. Ook als jij met vakantie bent, draait de organisatie gewoon door. Honderden e-mails te verwerken? Wees kritisch op de informatie die je in je mailbox aantreft. Drie tips daarvoor:
- Groepeer e-mail op discussie (zie Tabblad Beeld en vink aan Weergeven als gesprek). Zo heb je alle mails over hetzelfde onderwerp bij elkaar en heb je beter overzicht.
- Groepeer e-mail op afzender (dus niet op Datum/nieuwste bovenaan, maar op Van). Dan kun je sneller beoordelen welke berichten niet meer relevant zijn.
- Delete zaken die duidelijk niet over jou gaan of die allang achterhaald zijn.
Ook nieuwsbrieven die in je afwezigheid zijn gekomen: leuk, maar je hoeft niet ALLES te weten!
Tip 6: Wat er ook gebeurt: ga op tijd naar huis!
Laat je op je eerste werkdag niet gek maken! Natuurlijk zou je tot laat kunnen blijven zitten om alles door te nemen en helemaal bij te zijn, plus al op de helft van je to do-lijst.
Maar wat zou dat doen met je vakantiegevoel?
Juist. Het zou meteen weg zijn.
Houd jezelf voor: je bent nooit klaar, alleen voor vandaag.
Vind je het lastig om op die eerste dag op tijd te vertrekken, zorg dan dat je een stok achter de deur hebt: kaartjes voor de film of een eetafspraak met vrienden.
Tip 7: Rond dag 1 af en bereid dag 2 zoveel mogelijk voor.
Onder het motto ‘een goed voorbereid mens telt voor twee’.
Zo’n eerste dag levert je veel informatie op. Met een beetje pech ook kopzorgen, of dingen die snel moeten worden opgepakt. Prima – maar niet alles kan vandaag.
Maak daarom aan het einde van je eerste werkdag je hoofd leeg. Schrijf alles op waar je je zorgen over maakt. Noteer acties, losse ideeën en ingevingen.
Pas als je een leeg hoofd hebt, kun je ook bepalen wat je daarna gaat doen. Dan ga je patronen zien, kun je verbanden leggen en heb je een duidelijke lijst om je plan mee te maken.
Bepaal op die manier je prioriteiten voor morgen en leg die spullen als het even kan alvast klaar. Dat laatste is altijd een goede gewoonte, zeker op je laatste werkdag van de week!
Tip 8: Geef jezelf ’s avonds tijd om bij te komen
Houd een beetje contrast op zo’n eerste werkdag. Het blijft een beetje wennen, toch?
Plan daarom die eerste avond een activiteit die niets met werken te maken heeft. (Dat helpt ook om tijd weg te gaan, weet je nog?)
Ga uit eten met je partner, een rondje fietsen in de buurt, langs bij vrienden of naar de kapper. Wat kun jij gaan doen?
Wat het is maakt niet uit – zo lang het maar niet met werk te maken heeft.
Neem de tijd om te ontstressen en te wennen aan het werktempo.
Zorg goed voor jezelf!
—
Wil je voorkomen dat jouw werkdruk, of die van je team, omslaat in werkstress? Kijk dan eens naar een workshop of training Grip op Werkdruk, Energie en Stress.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie