Vakantie voor de ZZP-er
In mijn vorige blogbericht geef ik tips over hoe je relaxter op vakantie kunt gaan. Na een reactie op social media realiseerde ik me dat sommige tips niet van toepassing zijn als je ZZP-er bent: verwijzen naar een collega lukt dan niet.
Speciaal voor deze doelgroep een aantal tips om toch de vakantiestress te minimaliseren!
Bepaal je niveau van vakantiebereikbaarheid. Welk kanaal gebruiken je potentiële klanten meestal om je te vinden? Bekijk in hoeverre je dat kanaal in je vakantie wilt ’toelaten’. Bijvoorbeeld: eenmaal per dag je voicemail afluisteren en de volgende ochtend terugbellen; om de dag je mail screenen (niet alles lezen!) en de dringende mails meteen beantwoorden.
Houd ook rekening met degene met wie je op vakantie bent. Zorg dat je goede afspraken maakt over je scheiding tussen werk en vakantie. Weeg af wat het je kost, en wat het je oplevert: krijg je meer stress als je je telefoon een week moet wegleggen? Of meer ruzie met je partner als je elke dag je voicemail beluistert?
Wil je helemaal loskomen van je werk? Maak dan wél die autoreply en die andere voicemailtekst, maar houd er rekening mee dat je na je vakantie mogelijke opdrachten kunt hebben gemist. Klanten hebben er best begrip voor dat het een dag of twee duurt voordat je contact opneemt; dat contact kan ook zijn ‘Ik ben met vakantie, kan ik je maandag bellen?’.
Maar een klant die hoort dat je op vakantie bent, onthoudt vaak niet wanneer je terugbent – en gaat naar een ander. Misschien heb je goede contacten opgedaan met mensen uit je vakgebied, waar je vakantieafspraken mee kunt maken? ‘Ik doe jouw mailbox, als jij de mijne doet!’ Daarvoor is wel onderling vertrouwen nodig en goede afspraken over werk dat in die periode binnenkomt.
Snijd niet alle lijntjes door. Op vakantie gaan met een leeg bureau is natuurlijk heerlijk, maar een lege agenda voor ná de vakantie is weer een andere kwestie. Zorg dat je nog een aantal openstaande lijntjes hebt. Mensen waarmee je afspreekt om hen na je vakantie te bellen om ergens op terug te komen.
Zet die taken ook concreet in je agenda, zodat je niet na je vakantie met een wezenloos gevoel aan je lege bureau zit en geen idee hebt hoe je moet starten.
Benut je vakantie om ideeën over je werk te laten opborrelen. Natuurlijk is het heerlijk om met een paar thrillers naast het zwembad te liggen, of met je kop in de wind door Frankrijk te fietsen. Even hélemaal niets. Kijk toch even of je in je stapel ongelezen vakliteratuur niet nog een titel hebt die in je koffer past. Een andere omgeving kan je een frisse blik geven…
Een hoofdstuk per dag in dat ene interessante boek geeft je misschien weer nieuwe invalshoeken over het aanpakken van een probleem, of over het intensiveren van je marketinginspanningen. Of neem vaktijdschriften mee die zich hebben opgehoopt: scheur uit wat je aanspreekt (of noteer de essentie) en gooi de rest weg.
Noteer óók in je vakantie alles dat in je opkomt. Vermoedelijk ben je de eerste dagen nog erg bezig met wat je allemaal hebt gedaan of wilt doen. Schrijf het van je af! Maak acties concreet: wat kun je hiermee? Inplannen hoeft nog niet, laat dat gerust liggen tot je eerste ‘echte’ werkdag.
Fijne vakantie!
—
Wil jij samen met anderen uit je netwerk eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze. Dat kan ook voor een brancheorganisatie, netwerkvereniging of ander groepsverband.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie