Waarom klein denken beter is
‘Denk groot! Droom groot!’ Zeker ondernemers krijgen dat advies heel regelmatig. Veel van mijn klanten nemen dat ter harte en verbreden hun horizon. Zo ver, dat ze heel veel hooi op hun vork nemen en er bijna in verzuipen. En vergeten… om klein te denken.
Wat hoor ik mijn klanten zeggen?
“Ik heb zoveel leuke nieuwe projecten lopen, dat ik het idee heb ik dat alles maar half doe en nergens echt vooruitkom.”
“Ik heb veel te veel ideeën voor een dag van 24 uur!”
“Ik ben nu weer door die-en-die benaderd om samen te gaan werken. Dat wil ik wel, maar wanneer?”
“Ik blokkeer in mijn agenda steeds dagdelen voor bepaalde zaken, maar er komt te veel tussendoor.”
Als ondernemer is het van belang om ook vooral klein te gaan denken. Klein, in de zin van: concreet en behapbaar. Dat houd je ideeën overzichtelijk en maakt van een idee een taak.
Om te beginnen is het slim te beseffen dat je je maar op een paar projecten tegelijk kunt focussen. Maak een lijst van wat je allemaal wilt gaan doen en probeer die te kwantificeren: hoeveel tijd kost het je en wat levert het je op?
Dat hoeft niet meteen in geld te zijn. Netwerkkracht is ook wat waard. Expertiseversterking ook.
Maar laat je niet verblinden door dingen die je vooral leuk vindt om te doen – of door de enthousiaste verhalen van de zoveelste potentiële samenwerkingspartner. Maak keuzes in waar je je energie op richt.
Is je lijst met projecten ellenlang en kun je niet kiezen? Kies er dan eentje per week of per maand waar je een aantal uur aan gaat besteden en accepteer géén nieuwe projecten totdat je minstens de helft van je lijst hebt afgehandeld.
Qua tijd denken ondernemers ook vaak heel ruim. Ze vergeten de wet van Parkinson: werk duurt zo lang als de tijd die er voor beschikbaar is. Ze gaan een ochtend aan hun administratie zitten, en smeren die activiteit heel dunnetjes uit over de ochtend.
Of: van je ochtendje administratie komt weer niets terecht, omdat je webbouwer om tien uur belde en je tot half twaalf bezig was om alle aanpassingen aan je website door te nemen en te bespreken.
Wist je dat het blokkeren van dagdelen in je agenda onverstandig is? Dagdelen zijn enorme stukken tijd van vier uur, die al snel niet realistisch blijken.
Want: er belt een klant met een onverwachte offerteaanvraag. Die je natuurlijk meteen wil gaan maken.
Van je ochtendje administratie komt weer niets terecht, omdat je webbouwer om tien uur belde en je tot half twaalf bezig was om alle aanpassingen aan je website door te nemen en te bespreken.
Gebruik in je agenda daarom nooit blokken die groter zijn dan twee uur. Dat is nog een behapbare vorm, die schuifbaar is: als het vandaag niet lukt, is er morgen of later in de week nog wel een plek te vinden waar die taak heen kan. Een blok van vier uur is een stuk lastiger opnieuw in te plannen.
Waar ondernemers ook klein in moeten gaan denken, is in de inhoud: de taken zelf. Die nieuwe website bouwen, dat is geen taak, dat is een project. Dat weer is op te splitsen in een aantal deeltaken.
Vraag jezelf af: wat zijn de stappen die je moet zetten om het eindresultaat te bereiken? Dat eindresultaat kan van alles zijn: je aanbod vernieuwen, je blog in boekvorm uitgeven, je administratie van dit jaar netjes afronden… Pas als je die kleinere onderdelen helder hebt, kun je ze gaan inplannen.
Begin met het einde in gedachten, noemt Stephen Covey dat. Helemaal gelijk! En daarna… ga je klein denken. Klein en concreet.
Werk ze!
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie