Waarom digitaal gaan niet automatisch beter is
Digitaal werken: het lijkt de heilige graal voor veel mensen. De beste manier, de ultieme keuze – en als je dat nog niet doet, loop je hopeloos achter. Alles is tegenwoordig toch digitaal?
De wereld anno nu is een stuk digitaler dan in het jaar 1990, dat klopt absoluut. Het is nu bijna niet voorstelbaar dat je toen nog niet amper e-mailde binnen bedrijven, maar dat papieren memo’s en interne postenveloppen de normaalste zaak van de wereld waren. Wat een verschil!
De snelheid van werken is op sommige vlakken zeker toegenomen als gevolg van de digitalisering en ook de aard van het werk verandert. Wist je dat twee van de drie kleuters die nu in groep 1 of 2 zitten, later een beroep zullen uitoefenen dat nu nog niet bestaat?
Digitale vaardigheden zijn onontbeerlijk in deze moderne samenleving, maar ik pleit ervoor om het niet te zien als een ‘sine qua non’: onder het mom van ‘als het niet digitaal is, kan het niets bijzonders zijn’.
Drie argumenten waarom digitaal gaan niet automatisch beter is.
1. Omdat sommige problemen pas aandacht krijgen als ze zichtbaar en tastbaar zijn.
Veel harde schijven zijn van binnen een puinhoop. Een hele onzichtbare puinhoop, waar mensen heel lang mee weg kunnen komen. Zo lang jij geen documenten hoeft te delen, heeft niemand in de gaten dat je digitale archief eruit ziet alsof er een tsunami overheen is gewalst. En weet niemand dat je vanmorgen een half uur hebt zitten zoeken naar dat ene document met hele belangrijke informatie.
Had je zes meter archiefkast gehad, dan had er al eerder iemand aan de bel getrokken: wordt het niet eens tijd voor een opruimsessie?
2. Omdat digitaal werken kan zorgen dat de keizer geen kleren aan heeft.
Fancy toepassingen, mooie programma’s: iemands werk kan er digitaal enorm gelikt uitzien – en daardoor veel indruk maken. Toch zijn er genoeg mensen die het feit dat ze iets digitaal neerzetten, gebruiken om te maskeren dat het eigenlijk niet zoveel inhoudelijke ruggengraat heeft. Bijvoorbeeld een Prezi-presentatie – op zich een prima tool – die zoveel inzoomt, uitzoomt en van perspectief verandert dat je er misselijk uit komt.
3. Omdat je gewoon een ‘mens dat van papier houdt’ kunt én mag zijn.
Wat ik steevast roep: er is geen beste manier, maar altijd ruimte voor verbetering. Als ik mensen train vind ik het prima als ze aan papier willen vasthouden en niets hoeven te weten van een Outlook-takenlijst, zolang ze papier maar optimaal gebruiken. Lijstjes maken in je moleskineboekje? Prima. Gewoon doen. De to do-blok fan en de Microsoft To Do-app-fan, ik heb ze even lief! 🙂
Zorg dus dat je niet digitaal gaat werken omdat je denkt dat het moet, dat je anders hopeloos ouderwets bezig bent, of dat je zakelijk niet meer meetelt. Kies het beste uit beide werelden, en dan merk je vanzelf wel hoe de verhoudingen over tien jaar liggen.
Werk ze!
P.S. Bloglezeres Petra Mouw (van Cactus Marketing) wist nog een goede vierde toe te voegen:
4. Omdat een mens geen robot is
Ondanks dat wij steeds beter kunnen omgaan met bits en bytes en ondanks dat bits en bytes het steeds meer overnemen (zie de Google auto zonder bestuurder) zijn er nog steeds emoties. En emoties spelen nog steeds een belangrijke rol in het nemen van beslissingen. Op onze digitale kanalen (maar ook papier) kun je emoties erg goed camoufleren. Daarom is het belangrijk dat er persoonlijk contact blijft. In een telefoongesprek waar je aan de toon van je gesprekspartner merkt of hij enthousiast is of nog twijfelt, bij koffieautomaat waar je hoort dat iemand vannacht slecht heeft geslapen en daarom nogal nors reageert… Kortom: digitaal kan erg efficient zijn maar soms is een gesprek meer waard dan 100 posts en mails.
Dank voor de aanvulling, Petra!
—
Wil jij ook meer grip krijgen op die volle inbox? Weten welke handige functies voor jou (of voor je team) kunnen zorgen voor meer overzicht en betere communicatie? Kijk dan eens naar een workshop of training Baas in Eigen Inbox.
Ga je graag in je eigen tempo aan de slag? Kies dan voor de online training Inbox Hero.
—
Geef een reactie