Een kijkje in de keuken: onderzoek
Afgelopen woensdag was ik proefkonijn voor een onderzoek van Microsoft naar het gebruik van technologie en software. Kwalitatief onderzoek, wel te verstaan: ik kreeg iemand op mijn werkplek die me ging observeren en vragen stelde over mijn aanpak en werkgewoontes. Niet helemáál wat ik doe bij mijn klanten, maar het scheelde niet veel! Het bracht bij mij weer een aantal zaken helder op het netvlies.
1. Wat jij makkelijk en efficiënt vindt, hoeft een ander helemaal niet zo te ervaren.
Natuurlijk zijn er dingen die overduidelijk niet handig zijn, maar voorbij een bepaald punt is het persoonlijk hoe je je manier van werken inricht. Waar de een dol is op sneltoetsen in allerlei uitzinnige combinaties, vindt de ander een handjevol meer dan afdoende. Dat is ook de reden dat ik deelnemers aan mijn trainingen verzeker dat er niet ‘one size fits all’ is: iedereen heeft een eigen stijl, maar er is wel altijd ruimte voor verbetering.
2. Het is goed om aannames in je manier van werken eens onder de loep te nemen.
Ook voor mij! Zo wilde de onderzoeker – niet geheel onverwacht… – graag weten waarom ik Evernote en Dropbox gebruikte en niet OneNote en SkyDrive van Microsoft. Goede vraag… Waar ik even over na moest denken. Ik kwam tot de conclusie dat het goed zou zijn als ik ook OneNote zelf weer eens wat uitgebreider ging proberen, om te kijken hoe deze versie bevalt. Wat SkyDrive betreft: ik ben me aan het oriënteren op een cloud-oplossing als backup van mijn bestanden, dus dit stond toch al op mijn lijstje om wat dieper in te duiken. Waarbij je kunt profiteren van andermans ervaringen en inzichten; een voorbeeld vind je hier.
3. Kies je momenten van productiviteit en de taak die bij je energieniveau van dat moment past.
Alhoewel het de bedoeling was dat ik moest werken alsof hij er niet was, zal het je niet verbazen dat ik woensdagochtend geen grote stappen heb kunnen maken in de wat complexere taken op mijn lijstje! 😉
Waarbij we wel – als ‘productiviteitsonderzoekers’ onder elkaar… – een interessant gesprek kregen over het verschil tussen timemanagement en energiemanagement en hij me een link toestuurde naar een artikel uit de Harvard Business Review. Ook lezen? Je vindt het hier.
Grappig idee om te bedenken dat de foto’s en inhoudelijke informatie die zijn bezoek aan mij hebben opgeleverd zo meteen aan de muur hangen in zijn kantoor, om hem te inspireren tot het maken van nieuwe producten en het verbeteren van wat ze al aanbieden.
Werk ze!
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie