Slimmer surfen
Een grote groep professionals werkt dagelijks met internet, in elk geval voor een deel van de dag. Dingen opzoeken, websites raadplegen… Het kan je veel tijd schelen als je dat internetgebruik slim aanpakt.
Neem de tijd om je bookmarks te beheren.
Ja, het is een investering in tijd, maar levert je later tijd op.
De URL’s van oude projecten opruimen bijvoorbeeld. Of: de URL’s die je nu hebt, groeperen per onderwerp of categorie.
Gebruik je Google Chrome als browser? Laat dan je favoriete tabbladen meteen openen bij het opstarten.
Dat doe je zo:
- Helemaal rechtsboven in je scherm, onder het witte kruisje, zie je een aantal horizontale strepen onder elkaar. Klik daarop en ga naar ‘Instellingen’ en dan naar het onderdeel ‘Bij opstarten’.
- Klik op de mogelijkheid ‘Een specifieke pagina of een reeks pagina’s openen’ en daarna op de link daar, ‘Pagina’s instellen’.
- Je krijgt dan een klein schermpje waarin je de URL’s van je favoriete pagina’s kunt intikken. Je kunt ook eerst die pagina’s alvast openen, en dan kiezen voor ‘Huidige pagina’s gebruiken’.
Wil je liever niet afhankelijk zijn van de instellingen van een specifieke pc of laptop, kies dan voor Symbaloo.
Maak een eigen account aan op Symbaloo, zodat je overal en altijd (ook op je smartphone!) je eigen gepersonaliseerde startpagina ziet, vol widgets, websites en nieuwsfeeds die jij graag gebruikt.
Die kun je zelf samenstellen, met blokjes die je sleept naar de gewenste plek.
Handig is om sites te groeperen, bijvoorbeeld privé en zakelijk, of op onderwerp.
Vind je het prettig om deze informatie te delen met anderen, dan is er bijvoorbeeld Start.Me.
Dat is een website waarop je zelf een aantal favoriete websites kunt groeperen; dat doe je op jouw account. Je kunt ze delen met anderen en ook zien wat zij als favorieten hebben. Op basis van je eigen interesses stelt Start.Me ook een aantal nieuwspagina’s en websites voor.
Je kunt je bookmarks ook organiseren binnen je browser (uitleg voor Google Chrome hier, voor Microsoft Edge hier en voor Safari hier).
Maar het kan slim zijn om dit onafhankelijk te doen van de browser waarin je werkt. Bijvoorbeeld omdat je er meerdere gebruikt, of omdat je de meerwaarde zoekt van een app die gespecialiseerd is in dat ene: jouw informatie overzichtelijk beheren en toegankelijk maken.
Drie apps die hierin heel goed bekend staan, zijn Raindrop.io, Abookmark en Stash. In elk geval handiger dan op je telefoon of je desktop tientallen tabjes open te houden, onder het motto ‘dan kan ik ze terugvinden’.
Surf ze!
—
Wil jij ook meer grip krijgen op die volle inbox? Weten welke handige functies voor jou (of voor je team) kunnen zorgen voor meer overzicht en betere communicatie? Kijk dan eens naar een workshop of training Baas in Eigen Inbox.
Ga je graag in je eigen tempo aan de slag? Kies dan voor de online training Inbox Hero.
—
Geef een reactie