Doe origineel: ga voor de chaos
Sommige mensen zijn er meesters in, maar voor wie de kunst niet machtig is, hierbij vijf tips om van je werkplek een puinzooi te maken. Als je deze dingen consequent toepast, is het voortaan een koud kunstje om in totale chaos te werken. En ook nog geld over te houden! Wat wil een mens nog meer?
1. Bespaar op kantoorartikelen, doe mapjes en nietjes in de ban.
Daar zal je manager blij van worden! Een fikse kostenbesparing op kantoorartikelen, want jij bewaart voortaan alles dat op papier staat gewoon ‘puur natuur’. Documenten van meerdere pagina’s niet aan elkaar nieten scheelt per jaar al snel een paar euro aan nietjes. Mapjes hoeft ook niet; gewoon stapeltjes maken voldoet prima. En als die te hoog worden en gaan schuiven – tsja, dan veeg je ze snel bij elkaar. Echt uitzoeken hoeft toch niet. Want je gaat ook voor punt 2:
2. Bespaar op kastruimte, zet alles op je bureau.
Hoezo één meter plank? Niks! Je zorgt dat je alles binnen handbereik hebt, op, onder of naast je bureau. Ordners gewoon stapelen tot een natuurlijke scheidingsmuur tussen jou en je collega’s… Het bezorgt jou privacy en je bespaart op archief- en kastruimte. Prima toch? Sowieso is het veel beter om een vol bureau te hebben omdat mensen dan sneller inzien dat je onmisbaar bent voor de organisatie. Iemand met een leeg bureau heeft duidelijk geen enkele meerwaarde.
3. Laat het diagnose stellen over aan de medici
Schoenmaker, blijf bij je leest! Diagnose stellen over documenten en e-mails, daar doe jij niet aan. Anders was je wel de medische wereld ingegaan, toch? Dus wat er ook op je werkplek landt aan documenten, mappen (duidelijk een collega die niet jouw strategie volgt…), briefjes, notities: jij neemt het voor kennisgeving aan, kijkt er niet naar en hangt er al helemaal geen prioriteit aan. Focus op waar je zelf mee bezig bent en laat wat binnenkomt met rust. Als het echt belangrijk is, komen ze nog wel een keer langs, toch?
4. Laat het werken in een cockpit over aan piloten
Dat lijkt wel een beetje op punt 3. In een cockpit werken? En dus alles binnen handbereik houden wat je veel nodig hebt en verder weg wat je niet zo veel gebruikt? Pff, die trend laat je gewoon aan je voorbij gaan. Volgend jaar roepen ze weer wat nieuws. Richt je bureau gewoon in naar je stemming: als je die kop van je collega links vandaag even niet al te veel wil zien, wordt de stapel daar hoger – en andersom.
5. Lunch ALTIJD aan je bureau en ruim dat niet op
Zelf je eten meenemen deed je al, maar niet naar buiten gaan is nog beter – een rondje lopen leidt letterlijk nergens toe. Weer een puntje om geld op te besparen: zo kom je niet in de verleiding om buiten de deur geld uit te geven in je pauze. Voor de kruimels en korstjes maak je gewoon een hoekje vrij, dan zit je vuilniszak ook niet elke dag vol – scheelt weer in de schoonmaakkosten. En zeg nou zelf, wat is er heerlijker dan een ontdekkingsreis op je eigen werkplek? Je kunt er een kantoorquiz van maken: wie weet wat er onder deze laag groene schimmel ooit heeft gefungeerd als beleg? Sowieso natuurlijk gewoon goed om te doen, groen bezig zijn – een mens moet wat om duurzaam en verantwoord ondernemerschap in de praktijk te brengen.
Veel succes met gaan voor de chaos!
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie