Heb jij al een kabouterlijst?
Als je ooit het boek Sjakie en de Chocoladefabriek hebt gelezen of de film hebt gezien, dan ken je ze: oempa loempa’s. Kleine mannetjes die in de snoepfabriek al het werk deden voor hun baas, snoeptycoon Willy Wonka. In goed Nederlands kunnen we ze ook kabouters noemen. Zou dat niet heerlijk zijn, een leger kabouters in je organisatie?
Eentje doet je administratie, de ander houdt je mailbox op orde. Nummer drie doet die rottaak waar je zo tegen aan hikt en nummer vier schrijft dat perfecte voorstel of werkt je mooiste idee uit tot een projectplan.
De kabouters thuis zorgen ondertussen dat je kledingkast is uitgemest, al het schilderwerk binnen en buiten is gedaan, je privéadministratie tot in de puntjes is verzorgd en de helft van je zolder op Marktplaats is verkocht. Top!
Helaas bestaan ze niet, die kabouters … Toch kun je iets met het verlangen naar zo’n leger. Hieronder leg ik je uit hoe.
Sommige van mijn klanten worstelen met een enorm schuldgevoel, omdat ze het idee hebben niet met de juiste dingen bezig te zijn. ‘Dan zit ik een avond lang te zappen tussen allerlei domme programma’s, terwijl ik wéét dat er vast nog wel tien nuttigere dingen te doen zijn.’
Eens lekker lanterfanten voor de tv kan een manier van bijtanken zijn, die je vooral zo nu en dan moet inlassen. Het is wel prettig wanneer je ondertussen goed overzicht houdt over wat er allemaal moet gebeuren, zodat je niet onverwacht wordt overvallen door een rekening die niet is betaald, een rot kozijn dat je al lang had moeten schilderen of een kledingkast die uit zijn voegen barst van de ongedragen kleding.
Daarom mijn advies: maak zowel voor je werk als voor thuis eens een kabouterlijst. Een overzicht van alles dat je idealiter gedaan of geregeld wil hebben, als het aantal beschikbare uren in een dag geen criterium zou zijn. Als je dat hebt, kun je gaan bepalen waar je prioriteit aan wilt geven. Wat nu moet gebeuren, wat thuishoort in het genre ‘ooit/misschien’ en wat je voor een bepaalde datum af wil hebben.
Maak grote dingen klein en concreet. ‘Financiën op orde krijgen’ is geen taak maar een project. Welke acties moet je doen? Bijvoorbeeld ‘een overzicht maken van alle verzekeringen die nu lopen, inclusief bedragen en dekking’. Als je ze uitschrijft, kun je ook beter bepalen hoeveel tijd iets kost, of het jouw taak is of die van een ander en kun je gerichter een start maken met iets.
Geef je taken een plek in de tijd, ook als het gaat om opvolgen van zaken. Noteer in je agenda dat je dinsdagochtend een uur gaat werken aan document X of drie mappen uit je kast gaat uitmesten. Kijk ook naar je uitgezette acties en bepaal wanneer je antwoord wil krijgen van iemand. Voor welke datum wil je iets gedaan hebben? Wat is de deadline om iets in te leveren of af te ronden?
Een kabouterlijst maakt je hoofd leeg en geeft je de mogelijkheid om losse eindjes aan elkaar te knopen. Je halve zolder op Marktplaats zetten lijkt een enorm klus – en dat is het ook – maar iedere advertentie is er één. Je marketingplan voor volgend jaar opstellen is net zo’n klus; het maken van de inhoudsopgave een behapbare eerste stap.
Werk ze!
—
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
—
Geef een reactie