Goede voornemens: onbeperkt houdbaar
Het nadeel van goede voornemens is dat ze onbeperkt houdbaar zijn… Waardoor veel mensen ze voor zich uitschuiven. En dan halverwege januari denken: ach, laat ook maar – het gaat me dit jaar weer niet lukken om te gaan sporten/op tijd naar huis te gaan/mijn inbox op één pagina te houden. Zonde! Want elke dag begin je met een schone lei; een lege pagina.
Want ook het vóórdeel van goede voornemens is dat ze onbeperkt houdbaar zijn. Wat betekent dat je net zo goed vandaag eraan kunt beginnen. Of 1 februari. Of 16 april. Of, voor de doemdenker: 31 december van dit jaar.
Ga alsnog met je goede voornemen aan de slag, met de tips hieronder, of met andere suggesties uit de gelijknamige categorie van mijn blog. Bijvoorbeeld de do’s en dont’s van goede voornemens.
Maar eerst deze:
Begin met het welbekende einde in gedachten.
Denk verlangend aan het resultaat, maar richt je op wat daarvoor moet gebeuren.
Hoe houd je je mailbox nu zo leeg mogelijk? Wat moet je daarvoor doen? Hoe concreter je bent, hoe groter de kans dat je het ook echt gaat doen. Breek de plannen op in kleinere taken – de olifant in stukjes hakken, noemen ze dat.
Kijk vooruit, zonder het verleden te verliezen.
Ga niet 375 achterstallige pagina’s mail wegwerken, want tegen de tijd dat je daarmee klaar bent, zijn er al weer 416 nieuwe pagina’s vol nieuwe mail binnen.
Parkeer alle mail tot gisteren in een aparte map (zzz-archief) en start vandaag. Doe elke dag een half uur ‘opruimwerk’ in de achterstallige map, maar alleen als je denkt dat wat dat je kost (tijd, aandacht, energie) iets oplevert. De zoekfunctie van Outlook is sterk genoeg om allerlei dingen op te zoeken die je mogelijk nog nodig hebt.
Houd het klein.
Kies één goed voornemen dat je écht graag wilt realiseren en laat de rest even voor wat het is. Ga niet allerlei wilde plannen ineens aanpakken, waardoor je in februari al de haren uit je hoofd trekt omdat je het niet meer overziet.
Definieer mijlpalen en plan ze in.
Wanneer wil je het eerste resultaat zien? Zet dat in je agenda. Bijvoorbeeld met een terugkerende afspraak, waardoor je elke maand weer wordt geconfronteerd met waar je mee bezig was. Wat wilde je ook al weer bereiken en hoe zou dat eruit moeten zien?
Meer lezen over e-mailmanagement? Dat kun je in deze blogstukken.
—
Wil jij ook meer grip krijgen op die volle inbox? Weten welke handige functies voor jou (of voor je team) kunnen zorgen voor meer overzicht en betere communicatie? Kijk dan eens naar een workshop of training Baas in Eigen Inbox.
Ga je graag in je eigen tempo aan de slag? Kies dan voor de online training Inbox Hero.
Wil jij samen met je collega’s eens aandacht geven aan de manier waarop jullie je werk organiseren? Dan is een workshop of training Met Meer Plezier Productief een slimme keuze.
Gaat het je om persoonlijke aandacht voor jouw uitdagingen? Dan is een coachingstraject Met Meer Plezier Productief misschien een goede keuze. Daarover vind je hier meer informatie, maar je kunt je ook vrijblijvend en kosteloos eerst aanmelden voor een Valkuilcheckgesprek.
Geef een reactie