Blog

New Broom Blog Slimmer werken met Personal branding
  • Slimmer werken met Personal branding

    personal branding‘Personal branding’: die term kom je steeds vaker tegen. Een prettige vertaling is niet zo gauw te vinden… ‘Je eigen merk’ komt misschien nog wel het dichtst bij wat er wordt bedoeld. Het is bruikbaar in alle rollen waarin je jezelf wilt onderscheiden van de rest – van je liefdesleven en je sollicitatiegesprek tot je ondernemerschap. Wil je de tijd en energie die je in je werk steekt gericht benutten, dan is het slim om je eigen merk goed in beeld te hebben. Veel van mijn klanten zijn hier actief mee bezig.

    Zelfstandig ondernemers die weten hoe ze zichzelf onderscheiden van hun concurrentie, zijn gerichter bezig met hun marketing. Dat kan op twee manieren: aan de kant van je doelgroep en aan de kant van je aanbod.

    Want je hoeft geen business coach te zijn om te weten dat als je alles doet voor iedereen, dat mensen niet snel overtuigd zullen zijn van je expertise.

    Als je je doelgroep specifiek maakt, richt je je bijvoorbeeld alleen op tandartsen en orthodontisten. Of alleen op mensen die herstellende zijn van een burnout.

    Ben je juist aan je aanbodkant specifiek, dan heb je meerdere doelgroepen maar specialiseer je je in één aanbod. Slimmer werken bijvoorbeeld. 🙂 Of Personal training. Of nog specifieker: het schrijven en controleren van Algemene voorwaarden.

    Onlangs raakte ik per mail ‘in gesprek’ met Mirelle Petit van Elle Office Support. Zij is als zelfstandig secretaresse bewust bezig met haar eigen merk, omdat ze weet dat potentiële opdrachtgevers zo een gerichtere keuze kunnen maken. “Het aanbod in mijn branche is groot en ik vind het belangrijk dat mensen weten wat een secretaresse kan betekenen. Helemaal omdat de secretaresse van nu totaal verschilt met de secretaresse van een aantal jaar geleden; de secretaresse van nu weet van zoveel zaken af en is veel pro-actiever”, stelt Mirelle.

    Slimmer werken met social media voor personal branding scheelt tijd en energie. Social media zijn voor ondernemers een belangrijk kanaal om klanten te kunnen vinden. ‘Slimmer’ geldt voor twee aspecten: zowel technisch (hoe werkt dit platform en hoe plaats ik regelmatig berichten met zo min mogelijk inspanning?) als inhoudelijk (welke boodschap en afbeeldingen gebruik ik hier?).

    Voor de inhoudelijke kant zijn social media een ideale manier om je eigen merk uit te dragen. Mirelle vertelt hierover: “Ik post regelmatig updates over hoe het gaat met mijn bedrijf. Daarnaast blog ik over wat ik mee maak als zelfstandige. Verder verwijs ik potentiële opdrachtgevers ook naar mijn referenties.”

    Personal branding is niet alleen maar plastic ‘kijk mij geweldig zijn’-communicatie; dat maakt je minder geloofwaardig. Ook Mirelle kiest er bewust voor om ook dingen die niet van een leien dakje gaan, te delen met haar volgers. “Ik krijg veel reacties dat mensen het mooi vinden dat ik mezelf laat zien, met alle spannende en onzekere maar ook de ‘hoera-momenten’ die daarbij komen kijken. Hieruit komt ook voort dat er regelmatig mensen uit mijn netwerk mij nieuwe opdrachten gunnen. Want mijn eigen merk ben ik zelf: de mensen met wie ik samenwerk of heb samengewerkt, weten waarvoor ze me kunnen inzetten.”

    Niet elke ondernemer vind het makkelijk om te bepalen wat hem of haar nou zo bijzonder maakt. Daarover nadenken staat wel aan de basis van je ondernemerschap: je kunt je helemaal de blubber werken en vijftig projecten tegelijkertijd in de lucht houden – als het niet gericht is op de juiste doelgroep of vertelt over je specifieke aanbod, levert het je weinig op.

    Mijn collega Marloes Halmans heeft hiervoor een prachtige training gemaakt. Daarmee zijn al heel veel ondernemers  geholpen op dit vlak en daarom wil ik je die toch niet onthouden. Hij heet ‘Bouw jouw droombedrijf’ en vertelt je hoe je je eigen merk neerzet, zodat ‘alles klopt’. Meer informatie over die training vind je hier. (Psst: ik ga binnenkort ook een bonus toevoegen aan die training – speciaal over het onderwerp focus en concentratie).

    Heb je dit als ondernemer goed in beeld, dan ben je nóg slimmer met je tijd en energie bezig.

    Werk ze!

     


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ken jij de sterke punten en valkuilen van je werkstijl?

Als je je hier inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijg je maximaal 2x per maand tips en adviezen over slimmer werken. En een kadootje: mijn gratis Zelftest Werkstijlen, zodat je je eigen valkuilen en verbeterpunten leert kennen.

Schrijf je in voor de Zelftest!