Blog

New Broom Blog Thuiswerken is meters maken
  • Thuiswerken is meters maken

    deathtostock_slowdown3Een veel gehoorde uitspraak van mijn klanten: ‘Pas als ik thuis werk, kan ik echt meters maken, want dan word ik niet gestoord door collega’s’. Een begrijpelijk standpunt, want thuis staan er geen collega’s naast je met vragen. Wat kun je doen als structureel thuiswerken geen optie is voor jou? Drie alternatieven om toch die meters te maken.

    1. Beperk je beschikbaarheid

    Werk je in een team met collega’s die net als jij voor kleine vragen beschikbaar zijn, overleg dan eens wie dat wanneer doet. Bijvoorbeeld: jij bent er in de ochtend voor korte vragen, je collega in de middag.

    Zelfs als je de enige bent die vragen (via telefoon, of van binnenlopers) kunt afhandelen, dan is het nog steeds mogelijk om die te reguleren. Binnenlopers kun je opvoeden: “In de ochtend werk ik aan grotere projecten, maar vanmiddag kijk ik er naar voor je. Om drie uur laat ik weten of het opgelost is.”

    Of spreek met je collega’s af dat je tussen 10 en 12 nooit gestoord kan worden; zet je telefoon op stil, laat je mail dicht en ga aan de slag.

    1. Leid ze naar een ander kanaal

    Kleine prut kost per definitie veel tijd. Je moet een ander aanhoren (of een mail lezen), de vraag interpreteren, afhandelen en terugkoppelen.

    Neem een stapje terug en ga er voor zitten: kun je dit in een intranetformulier gooien? In een Google formulier? Welke informatie heb je nodig om deze vraag op te lossen (dat voorkomt heen- en weer mailen over details)?

    Wees consequent in het doorverwijzen van anderen naar dit formulier, zodat je niet met meerdere bronnen werkt.

    1. Doe anders dan anders

    Kijk om je heen naar triggers: zit jij in de loop? Met je gezicht naar de deur? Staat er een magneet vlakbij (gezellige kletscollega, snoeppot, postbakjes, repro)? Kijk of je je werkplek anders kunt positioneren om dat te vermijden.

    Je kunt ook je werktijden aanpassen, als dat voor jou gaat. Ik ken een manager die elke ochtend om 6 uur begint en die tussen 6 en 8 net zoveel gedaan krijgt als de rest van de dag. Andersom kan ook: langer blijven, en tussen 5 en 7 doorwerken.

    Of boek een vergaderruimte voor een ochtend en ga daar in je eentje zitten met een laptop; eventueel samen met een andere collega die concentratiewerk wil doen.

    Maar hoe dan ook…

    Thuiswerken is een van de eenvoudigste manieren om focus te krijgen, voor veel mensen – al zijn er ook zat mensen die thuis afgeleid worden door de ontbijtboel, wasmachine of rommelige kamer. Kies wat voor jou werkt!

    Als je niet een dagdeel mag thuiswerken, probeer dan in elk geval te zorgen dat je later mag beginnen (bijvoorbeeld 10 uur), zodat je thuis vanaf een bepaalde tijd alvast kunt starten.

    Twijfelt je manager aan het nut? Maak dan concrete afspraken over je output, of houdt voor de lol eens met tijdschrijven bij wat je gedaan krijgt op beide plekken, zodat je objectief kunt vergelijken.

    Werk ze!


    Over de auteur

    Karen Visser, werkplektrainer en professional organizer.
    Lifehacker met een passie voor Het Nieuwe Werken en slimmer werken in het algemeen, voor alle professionals die met meer plezier productief willen zijn.


    Reacties

      Er zijn nog geen reacties! Ben jij de eerste?


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wil je ook je valkuilen in je werk scherp in beeld hebben?

Download mijn Zelftest Werkstijlen en krijg als bonus maximaal 2x per maand een aantal extra tips
en adviezen over slimmer werken.

Schrijf je in voor de Zelftest!